Firma Karem brała udział w pierwszej fazie programu demonstracyjnego JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), którego celem jest przetestowanie technologii na potrzeby programu FVL (Future Vertical Lift). Karem zaprezentował wówczas projekt samolotu z obracanymi wirnikami o optymalnej prędkości – TR36TD OSTR (Optimum Speed Tilt Rotor) – jednakże nie zakwalifikował się do kolejnego etapu programu JMR-TD.
Czytaj także: Śmigłowce Bella dla japońskich służb ratowniczych
Ze względu na określoną w specyfikacji programu FARA maksymalną szerokość konstrukcji wynoszącą 12 m (szerokość z wirnikiem/wirnikami lub ewentualnymi skrzydłami), Karem nie zdecydował się na zgłoszenie samolotu z obracanymi wirnikami. Zaprezentowany AR40 to śmigłowiec z napędem mieszanym, w którego konstrukcji zastosowano nowatorskie rozwiązania. Zastosowano w nim trójłopatowy, sztywny wirnik główny o średnicy 11 m, skrzydła nośne o rozpiętości 12 m, śmigło pchające pełniące równocześnie funkcję klasycznego wirnika ogonowego oraz trzypunktowe chowane podwozie.
Innowacyjne rozwiązania AR40
Wirnik główny posiada tzw. aktywne sterowanie, stąd oznaczanie śmigłowca (AR – Active Rotor). Łopaty wirnika głównego mają unikalny kształt przypominający ostrze noża oraz zmienny profil – grubszy, półokrągły u nasady, który spłaszcza się, w kierunku lekko zagiętej do dołu końcówki. Taki kształt łopat ma zapewnić osiągnięcie najlepszej efektywności pracy przy jak najmniejszych oporach powietrza. Łopaty mocowane są bezzawiasowo i każda posiada niezależnie sterowany aktuator. Dzięki temu każda łopata ma niezależnie ustawiany kąt natarcia, co ma polepszyć osiągi, zredukować drgania oraz obniżać hałas wirnika.
Czytaj także: Modernizacja albo wymiana. Australia szuka nowych śmigłowców bojowych
Skrzydła, o rozpiętości większej niż średnica wirnika głównego, generują większość siły nośnej przy dużych prędkościach lotu. Co więcej, skrzydła obracają się wzdłuż osi poprzecznej. Podczas startu lub lądowania można je ustawić pionowo. Zmniejszają się wówczas opory powietrza, a z drugiej strony skrzydła nie ograniczają efektywności pracy wirnika głównego pchającego powietrze w dół. Skrzydła mogą też obracać się niezależnie od siebie, w przeciwnych kierunkach (na zasadzie pracy lotek), co ma zwiększać manewrowość śmigłowca.