System Auto-GCAS, w pierwszej kolejności, zaczęły otrzymywać F-35A dywizjonów myśliwskich: 4th FS, 34th FS oraz 58th FS. Dwie pierwsze jednostki należą do skrzydła myśliwskiego 388th FW stacjonującego w bazie Hill AFB w stanie Utah. 58th FS należy do stacjonującego w bazie Eglin AFB na Florydzie skrzydła myśliwskiego 33rd FW/OG. Obydwa skrzydła myśliwskie instalują system wykorzystując własne zaplecze techniczne.
Czytaj także: Rekordowa umowa na zakup myśliwców F-35
W połowie lat 80. XX wieku USAF, wspólnie z firmą General Dynamics, rozpoczęły w ramach programu AFTI (Advanced Fighter Technology Integration), prace nad systemem Auto-GCAS dla myśliwców F-16. System miał pomagać w unikaniu tzw. kontrolowanego zderzenia z ziemią (CFIT – Controlled Flight Into Terrain). Mowa o sytuacjach utraty orientacji przestrzennej przez pilota lub gdy pilot nie zdaje sobie sprawy, że pozostaje na kursie kolizyjnym z ziemią. CFIT jest uznawany za jedną z głównych przyczyn katastrof lotniczych.
Dodatkowo system Auto-GCAS miał pomagać w wyprowadzaniu samolotu z lotu nurkowego w wypadku utraty przytomności przez pilota.
Klatka z filmu nagrywającego wyświetlacz przezierny HUD myśliwca F-16 pokazująca moment, w którym system Auto-GCAS przejął kontrolę nad samolotem, po tym jak pilot stracił przytomność podczas lotu. Wypadek miał miejsce w maju 2016 r. Fot./USAF