US Navy wdraża do służby nowe bezzałogowce

Marynarka wojenna USA ogłosiła, że bezzałogowe śmigłowce typu Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout osiągnęły wstępną gotowość operacyjną IOC (Initial Opertion Capability).

Publikacja: 19.07.2019 11:19

Śmigłowiec MQ-8C Fire Scout na pokładzie okrętu patrolowego USS Coronado (LCS-4), podczas prób w cze

Śmigłowiec MQ-8C Fire Scout na pokładzie okrętu patrolowego USS Coronado (LCS-4), podczas prób w czerwcu 2018 r. Fot./US Navy

Foto: Śmigłowiec MQ-8C Fire Scout na pokładzie okrętu patrolowego USS Coronado (LCS-4), podczas prób w czerwcu 2018 r. Fot./US Navy

MQ-8C mają rozpocząć operacje z pokładów amerykańskich przybrzeżnych okrętów patrolowych typu LCS (Littoral Combat Ship) w roku budżetowym 2021. Do ich głównych zadań będzie należało prowadzenie morskich działań rozpoznawczo-zwiadowczych na rzecz jednostek nawodnych oraz ewentualne śledzenie i wskazywanie celów powierzchniowych.

Czytaj także: US Navy zamawia samoloty wczesnego ostrzegania

W 2010 r. US Navy rozpoczęła program budowy śmigłowców bezzałogowych (zdalnie pilotowanych) MQ-8C, jako większej alternatywy dla śmigłowców bezzałogowych typu MQ-8B Fire Scout. Zbudowany przez firmę Northrop Grumman, na bazie komercyjnego śmigłowca Bell 407, MQ-8C został oblatany w październiku 2013 r. Śmigłowiec ma promień działania w granicach 280 km. Jego pułap lotu wynosi 6 tys. metrów, a posiadany zapas paliwa pozwala mu na utrzymywanie się w powietrzu do 12 godzin. Maksymalny udźwig MQ-8C wynosi 310 kg.

Plany zakładają wyposażenie śmigłowca w radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Leonardo Osprey 30. Jest to radar zwiadowczy zaprojektowany do prowadzenia operacji morskich. Może działać m.in. w trybie rozpoznawania pogody oraz wykrywania i śledzenia celów zarówno powierzchniowych jak i powietrznych.

Czytaj także: Nowe okręty dla US Navy

Niewykluczone, że MQ-8C otrzyma także w przyszłości również uzbrojenie „powietrze-ziemia” oraz że będzie też pełnić rolę lekkiego śmigłowca transportowego.

""

MQ-8C podczas pierwszych testów na pokładzie niszczyciela USS Jason Dunham (DDG-109). Fot./Northrop Grumman

Foto: radar.rp.pl

US Navy testuje MQ-8C

Pierwszy MQ-8C został przekazany US Navy na początku grudnia 2014 r. Tego samego miesiąca rozpoczęto pierwsze próby morskie na pokładzie niszczyciela USS Jason Dunham (DDG-109). W 2017 r. marynarka przeprowadziła serię testów operacyjnych na pokładzie okrętu patrolowego USS Montgomery (LCS-8), w ramach fazy wstępnych testów operacyjnych i oceny konstrukcji (IOT&E). Zwieńczeniem fazy IOT&E programu były testy na pokładzie okrętu patrolowego USS Coronado (LCS-4) prowadzone przez dywizjon testowy marynarki VX-1. Zakończyły się one 29 czerwca 2018 r.

Czytaj także: Najnowszy lotniskowiec z gotowym kadłubem

Oprócz symulowanych operacji z udziałem MQ-8C, testowano również wspólne działania ze śmigłowcami załogowymi typu MH-60S Seahawk. Jak podała marynarka wojenna śmigłowce MQ-8C wykonały już ponad 700 lotów spędzając w powietrzu ponad 1500 godzin.

Jak na razie US Navy zakupiła 19 śmigłowców, jednakże docelowo chce wprowadzić do służby 96 MQ-8C. W ciągu kilku następnych lat Northrop Grumman planuje dostarczyć marynarce kolejne 38 egzemplarzy. Cena pojedynczego śmigłowca wynosi około 18 mln dol.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10