Olej palmowy zablokował zbrojeniówkę

Obecnie Malezja wykorzystują wielozadaniowe samoloty bojowe produkcji rosyjskiej (MiG-29N i Su-30MKM, obydwa na zdjęciu) oraz amerykańskiej – F/A-18D. Fot./US Navy.

Władze Malezji zagroziły, że spór o możliwość ograniczenia dostaw oleju palmowego przez państwa Unii Europejskiej może spowodować odwet w postaci odrzucenia ofert sprzedaży wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji europejskiej temu krajowi.

Taka groźba padła tuż przed otwarciem salonu lotniczego i morskiego LIMA’19, który odbywa się w Malezji w dniach 26 – 30 marca. Malezja poszukuje dostawcy nowych samolotów bojowych. Mają zastąpić w linii m.in. obecnie eksploatowane MiG-i-29N/UB. Zapotrzebowanie opiewa na około 36-40 maszyn, a w grze znajdują się tylko zachodni producenci.

Możliwość nałożenia ograniczeń na obrót olejem palmowym, który w opinii przedstawicieli Unii Europejskiej powoduje wyniszczenia środowiska, może zaważyć na tym, że władze w Kuala Lumpur zdecydują się na ofertę Boeinga i rządu amerykańskiego obejmującego samolot Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III.

Malezja jest jednym z czołowych producentów i eksporterów oleju palmowego. W ramach działań ukierunkowanych na ograniczenia jego importu, Francja już wprowadziła przepisy usuwające olej z listy produktów wykorzystywanych do produkcji biopaliw od 2020 r.

Czytaj także: Katar odbierał pierwszego Guardiana

 

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Luksemburski A400M gotowy

Airbus ukończył samolot transportowy A400M Atlas (A4M104, CT-01) przeznaczony dla Sił Zbrojnych Luksemburga. Luksemburg ...

Samolotowy kontrakt stulecia w zasięgu ręki

W przyszłym tygodniu MON sfinalizuje negocjacje umowy na myśliwce F-35 – zapowiedział szef resortu ...

ONZ zamawia systemy samoobrony dla śmigłowców

BIRD Aerosystems podpisał umowę z Organizacją Narodów Zjednoczonych dotyczącą dostarczenia systemów samoobrony AMPS na ...