Podpisany na początku lipca zeszłego roku, wart 8,3 mld zł kontrakt na 32 wielozadaniowe śmigłowce AW149, przygotowywane zamówienia 96 uderzeniowych amerykańskich AH-64E Apache, ogłoszone przez MON negocjacje na dostawę 22 śmigłowców AW101 oraz 32 śmigłowców S-70i Black Hawk, a także plan zwiększenia liczby śmigłowców morskich, ratowniczych i wsparcia sił specjalnych uświadamiają nieuchronność stworzenia nowoczesnej bazy szkoleniowej i treningowej, która zapewni doskonalenie umiejętności setek nowych pilotów i specjalistów obsługi technicznej. Poandto, system musi nadążać za rzeczywistością. Chodzi o podnoszenie kompetencji pilotów w obszarach, które do wiropłatów nowej generacji wprowadziły współczesne technologie cyfrowe, sieciocentryczność czy wykorzystanie technik rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji.

Kompleksowy system szkolenia proponowany przez PZL-Świdnik wychodzi naprzeciw nowych wyzwań, a do tego mógłby być dostarczony w postaci zintegrowanej czyli z kompletem odpowiednio skonfigurowanych symulatorów i, co istotne, sprawdzonych, lekkich wielozadaniowych śmigłowców o walorach wykraczających poza przeznaczenie wyłącznie szkoleniowe. Platforma szkolno-bojowa, taka jak AW109 TrekkerM jest w stanie skokowo zwiększyć zdolności wojska do realizacji szkolenia zaawansowanego, będąc jednocześnie lekkim śmigłowcem gotowym do użycia w warunkach bojowych.

Foto: AW109 TrekkerM, PZL-Świdnik

Foto: AW109 TrekkerM, PZL-Świdnik

Nowe podejście do kompleksowego szkolenia pilotów, załogi i personelu naziemnego

Współczesne systemy śmigłowcowe wykorzystują olbrzymie ilości danych, które są przez nie i inne platformy powietrzne i naziemne generowane i odbierane. Ta wymiana danych w środowisku sieciocentrycznym umożliwia wojsku skuteczne i najbardziej efektywne wykonywanie wszystkich zadań. Wymaga to nowego podejścia do przygotowania pilotów, załogi oraz techników serwisu naziemnego.

Bezpośrednim dostawcą kompleksowego systemu szkoleniowego dla polskiego wojska byłby PZL-Świdnik – zarówno dla personelu naziemnego, jak i latającego. Świdnickie zakłady kumulują bogate doświadczenie Leonardo w dziedzinie przygotowania operatorów flot śmigłowcowych na całym świecie z wykorzystaniem symulatorów i trenażerów, które w zakładach Leonardo są projektowane, produkowane i rozwijane czerpiąc dane z realnych śmigłowców operujących w różnego rodzaju misjach na świecie. PZL-Świdnik, jako OEM, czyli producent oryginalnej techniki lotniczej jest w stanie zapewnić polskiemu wojsku pełny, kompleksowy pakiet szkoleniowy i logistyczny.

Już dzisiaj Polskie Wojsko, we współpracy z PZL-Świdnik, szkoli śmigłowcowe kadry na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory – przygotowując pilotów i personel serwisowy do obsługi maszyn AW101 dla Marynarki Wojennej RP. To naturalne środowisko zdobywania cennych doświadczeń o zmieniających się wymaganiach wobec infrastruktury, obsługi, logistyki, ale także analizy i obróbki danych przed i po wykonaniu zadania szkoleniowego. Między innymi ten dorobek jest bazą proponowanego przez PZL-Świdnik systemu szkolenia polskich pilotów wraz z nowymi śmigłowcami szkolno-bojowymi.

Foto: symulator AW149, PZL-Świdnik

Foto: symulator AW149, PZL-Świdnik

PZL-Świdnik w treningowym centrum

Specjaliści PZL-Świdnik i Leonardo zwracają uwagę, że szyte na miarę, kompleksowe rozwiązania systemu szkoleniowego pozwolą na dostarczenie usług i urządzeń w pełni dostosowanych do konkretnych potrzeb Polskiego Wojska. Efektywności szkoleń przysłuży się też maksymalizacja podobieństw i synergii z bieżącymi programami szkoleniowymi wdrażanymi przy okazji wprowadzania do Sił Zbrojnych RP innych śmigłowców z rodziny AW – wspomnianego AW101, a także AW149 oraz nowych platform w pozostałych programach polskiej, śmigłowcowej modernizacji.

Dzięki wielu cechom wspólnym różnych platform śmigłowcowych Leonardo oraz dzięki najnowszym standardom technologicznym – np. w dziedzinie awioniki i ich interoperacyjności, możliwe jest szybkie przejście pilotów z maszyn szkolenia zaawansowanego (jakim może być AW109 Trekker) do wykonywania zadań na śmigłowcach cięższych różnych typów. Konkretne korzyści szkoleniowe i eksploatacyjne (podczas pełnienia służby) są możliwe przede wszystkim dzięki temu, że treningowe urządzenia symulacyjne czerpią dane z rzeczywistych śmigłowców i są na bieżąco aktualizowane w cyklu życia platformy śmigłowcowej.

AW109 w szkoleniowym hubie

W świdnickich zakładach od lat już powstaje większość płatowców śmigłowców oferowanych przez Leonardo Helicopters. Tak jest m.in. w przypadku dwusilnikowego wiropłata Leonardo AW109. Proponowany Polsce, odnoszący sukcesy śmigłowiec jest w służbie wielu operatorów na świecie. Ta lekka (klasa trzech ton) platforma jest prawdziwie wielozadaniowa: AW109 wykorzystywany jest do misji patrolowych, parapublicznych i policyjnych, a w wersji jednosilnikowej (AW119) wykorzystywany jest przez lotnictwo Marynarki Stanów Zjednoczonych (US Navy) do szkolenia zaawansowanego swoich pilotów.

AW109 jest wszechstronnym, dwusilnikowym, wyjątkowo bezpiecznym śmigłowcem, który pozwala osiągać maksymalną skuteczność podczas realizacji misji łącznikowych i dozorowych służb mundurowych, akcji służących utrzymaniu porządku publicznego, w dzień i w nocy, w najtrudniejszych warunkach. To konstrukcja najszybsza w swojej klasie, a jednocześnie wyjątkowo ekonomiczna w eksploatacji dzięki niskiemu zużyciu paliwa. Przestronna sześciomiejscowa kabina zapewnia możliwości elastycznego rozmieszczenia wymaganego dla danego rodzaju zadania wyposażenia taktycznego, w tym konsoli misji z miejscem dla jej operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Konsola ta bardzo ułatwia komunikację pomiędzy TFO a pilotem oraz TFO a stacją naziemną (np. posterunkiem), gdzie mogą być przekazywane informacje głosowe oraz dane – koordynaty poszukiwanego punktu, obiektu, zdjęcia, miejsca charakterystyczne na mapie itp.

Foto: AW109 TrekkerM, PZL-Świdnik

Foto: AW109 TrekkerM, PZL-Świdnik

AW109 TrekkerM łączy w sobie funkcje szkoleniowe, bojowe oraz szeroko rozumianego wsparcia z powietrza, rozpoznania i nadzoru oraz ochrony granic. Wykorzystywany jest także przez wojsko w warunkach pokojowych dla wsparcia ludności cywilnej.

Autor: Zbigniew Rata

Materiał Partnera