Pancerny Waran militaryzuje sanocki Autosan

Jeszcze podczas ubiegłorocznego MSPO nie było pewne czy PGZ powierzy autobusowym zakładom z Sanoka budowę opancerzonego pojazdu terenowego Waran, zaprojektowanego w HSW. Dziś już wiadomo, że wielozadaniowy wóz będzie pierwszym na wskroś wojskowym produktem Autosanu.

Publikacja: 25.05.2023 14:00

Pancerny Waran militaryzuje sanocki Autosan

Foto: Fotorzepa/Aleksander Zieliński

Przygotowania do przekazania technologii waranów do Sanoka trwały otoczone wyjątkową dyskrecją już od miesięcy, potem budowanie nowych kompetencji w sanockiej firmie nabrało przyspieszenia: zorganizowano intensywne szkolenia w Hucie Stalowa Wola, wymianę specjalistów i ścisły nadzór technologiczny. Wiosną oczywistym sygnałem, że wykupiona w 2016 roku od syndyka przez HSW i PIT Radwar, długo rewitalizowana fabryka de facto wkracza do zbrojeniówki były rządowe decyzje o wsparciu „militarnej" transformacji kwotą 100 mln zł.

Nie jest pewne, czy wielomiesięczna blokada informacyjna otaczająca „projekt waran" była spowodowana brakiem pewności czy wprowadzanie nowoczesnego, wojskowego pojazdu do Autosanu zakończy się powodzeniem. Dziś to już jasne: wielozadaniowa, opancerzona terenówka wykorzystująca wytrzymałe podwozia 4x4 i sprawdzone silniki czeskiej Tatry już w Autosanie powstaje. Podkarpacka spółka działająca w składzie państwowej grupy kapitałowej PGZ (udziały w „Autobusach" z Sanoka mają HSW i radarowo - elektroniczny stołeczny PIT Radwar) radzą sobie nawet z produkcją opancerzenia ze szwedzkiej stali ochronnej i balistycznej armox.

Wóz prawdziwie wielofunkcyjny

Opancerzony, dzielny terenowo, opcjonalnie uzbrajany w zdalnie sterowane stanowisko karabinu maszynowego , zabierający na pokład do 8 osób załogi uniwersalny pojazd rekomendowany jest przez producentów i ekspertów do zadań , które wykraczają poza pierwotny plan konstruktorów.

Jan Szwedo prezes HSW już w zeszłym roku na kieleckim MSPO bez wahania wymieniał potencjalne role do których samochód jest rekomendowany: podstawowe wcielenie „Warana" to oczywiście wóz dowodzenia artylerii. Już od dawna używane w armii pojazdy dowódców np. baterii, w tym poczciwe honkery, wymagają wymiany. Najnowszy opancerzony samochód z Autosanu wydaje się oczywistym następcą.

Nową jakość wielozadaniowego pojazdu zapewnia nie tylko wytrzymałe minoodporne podwozie Tatry z napędem na każde koło - ale także najnowsze wyposażenie pokładowe – cyfrowe systemy łączności i przede wszystkim zautomatyzowany zestaw kierowania ogniem Topaz. Ten artyleryjski komputer wymyślony przez informatyków z Grupy WB to obecnie znak rozpoznawczy i symbol cyfrowego awansu całej rodzimej dalekosiężnej artylerii.

Konstruktorzy z HSW nie mają wątpliwości, że Waran wyposażony w obserwacyjne głowice optoelektroniczne idealnie nadaje się do roli wozu bliskiego rozpoznania artyleryjskiego. Opancerzony wóz zwiadowczy ze Stalowej Woli sprawdzałby się też w roli wozu rozpoznawczego stanowisk ogniowych na niższym szczeblu w systemie Narew – programie budowy przyszłej tarczy powietrznej krótkiego zasięgu.

Platformy dla Gladiusa i niszczyciela czołgów

Na razie Waran – wytrzymały opancerzony pojazd wsparcia szykowany jest w Autosanie jako główna platforma transportowa przeciwpancernych modułów niszczycieli czołgów Ottokar Brzoza – czy dronowego systemu Gladius - bezzałogowej broni wykorzystującej „inteligentną" amunicję do poszukiwania na polu walki i niszczenia pojazdów pancernych nieprzyjaciela.

Szef MON Mariusz Błaszczak, który w lipcu zeszłego roku zatwierdził zamówienie MON na nowe niszczyciele czołgów oczekuje, że pierwsze baterie systemu Ottokar Brzoza osiągną gotowość operacyjną w ciągu najbliższych trzech lat. A oręż jako pierwszy otrzyma suwalski pułk przeciwpancerny.

W dywizjonach niszczycieli czołgów Ottokar Brzoza to właśnie najnowszy opancerzony wóz z Autosanu ma przenosić systemy tzw. efektorów czyli wyrzutni kierowanych pocisków przeciwpancernych Brimstone produkcji MBDA UK.

Jak wynika natomiast z umów zawartych z Grupą WB sanockie warany oczekiwane są w armii także w roli platformy transportowej bezzałogowego przeciwpancernego systemu Gladius – wykorzystującego najbardziej zaawansowane technologie w tym sztuczną inteligencję i pełną automatykę do tropienia i niszczenia wrogich czołgów przy pomocy poszukiwawczo - uderzeniowych dronów. W ramach wartego 2 mld zł kontraktu ożarowska spółka technologiczna i największa prywatna firma zbrojeniowa w kraju ( z udziałami Polskiego Funduszu Rozwoju) dostarczy wojsku cztery zestawy przeciwpancernego bezzałogowego systemu Gladius do końca III kw. 2026 r.

Przygotowania do przekazania technologii waranów do Sanoka trwały otoczone wyjątkową dyskrecją już od miesięcy, potem budowanie nowych kompetencji w sanockiej firmie nabrało przyspieszenia: zorganizowano intensywne szkolenia w Hucie Stalowa Wola, wymianę specjalistów i ścisły nadzór technologiczny. Wiosną oczywistym sygnałem, że wykupiona w 2016 roku od syndyka przez HSW i PIT Radwar, długo rewitalizowana fabryka de facto wkracza do zbrojeniówki były rządowe decyzje o wsparciu „militarnej" transformacji kwotą 100 mln zł.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego