Wiatraki ze Świdnika zbroją Australię

Australijskie Siły Obronne (ADF) zamówiły w Leonardo kolejne śmigłowce AW139 Leonardo, potwierdzając użyteczność i uniwersalny charakter włoskiego wiropłatu. W Australii różni operatorzy eksploatują już 60 maszyn AW139.

Publikacja: 06.03.2023 17:51

Wiatraki ze Świdnika zbroją Australię

Warto odnotować, że kabiny i inne struktury śmigłowców dostarcza na linię montażu końcowego w Vergiate we Włoszech podlubelski zakład PZL Świdnik, dziś własność technologicznego giganta Leonardo.

Nowo zakupione przez Canberrę AW139 będą wspierać realizację kontraktu Toll Helicopters w ramach dwóch programów: śmigłowcowych usług ratowniczych dla 1. Pułku Lotniczego w Darwin oraz komercyjnego śmigłowca wojskowego dla 5. Pułku Lotniczego w Townsville.

Najnowsze śmigłowce które zostaną dostarczone żołnierzom ADF jeszcze w tym roku są wyposażone w reflektor, wciągarkę, hak ładunkowy oraz przystosowanie do systemów EO/IR, aby wspierać szereg misji szkoleniowych, reagowania kryzysowego i pomocy w przypadku katastrof.

Hit eksportowy

Wielozadaniowe śmigłowce uzupełnią australijską flotę kilkunastu militarnych AW139, zapewniających dziś wsparcie różnym formacjom wojskowym, ale także siłom porządku i ratownictwa. AW139 został sprzedany przez Leonardo do kilku instytucji rządowych w kraju i jest intensywnie używany do prowadzania szeregu operacji bezpieczeństwa wewnętrznego, patrolowania wybrzeża, poszukiwania i ratowania rozbitków na morzu oraz działań policyjnych. Australijska flota składająca się z ponad 60 śmigłowców AW139 wykonuje obecnie wszystkie te misje a dodatkowo wykorzystywana jest do nadzoru infrastruktury energetycznej i transportowej.

Zaprojektowany i w znacznej części produkowany w Polsce AW139 od momentu certyfikacji w 2004 r. jest wielkim przebojem sprzedaży i hitem eksportowym Leonardo.

Skuteczny i bezpieczny

Obecnie aż 1130 śmigłowców tego typu eksploatowanych jest w 90 krajach, przez 280 operatorów lotniczych. W tym czasie wiropłaty zdołały spędzić w powietrzu 3,6 mln godzin. AW139 okazał się również platformą transportową często zamawianą przez wojsko. W siłach zbrojnych różnych krajów śmigłowiec sprawdza się w roli wielozadaniowego wiropłatu wsparcia w misjach ratunkowych i ewakuacyjnych SAR i MEDEVAC używany jest też do operacji specjalnych i wsparcia sił bezpieczeństwa wewnętrznego.

Śmigłowiec posiada najnowocześniejszą awionikę z zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi i antykolizyjnymi umożliwiająca loty w trudnych warunkach. AW139 ma obszerną kabinę, charakteryzującą się modułowością, która umożliwia szybką rekonfigurację i przystosowanie do specjalistycznych misji. Ponadto unikalna przekładnia główna ma zdolność do pracy przez ponad 60 minut bez smarowania olejowego, co zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo zaprojektowanego m.in. w podlubelskim Świdniku „wiatraka".

Warto odnotować, że kabiny i inne struktury śmigłowców dostarcza na linię montażu końcowego w Vergiate we Włoszech podlubelski zakład PZL Świdnik, dziś własność technologicznego giganta Leonardo.

Nowo zakupione przez Canberrę AW139 będą wspierać realizację kontraktu Toll Helicopters w ramach dwóch programów: śmigłowcowych usług ratowniczych dla 1. Pułku Lotniczego w Darwin oraz komercyjnego śmigłowca wojskowego dla 5. Pułku Lotniczego w Townsville.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego