Wiatraki ze Świdnika zbroją Australię

Australijskie Siły Obronne (ADF) zamówiły w Leonardo kolejne śmigłowce AW139 Leonardo, potwierdzając użyteczność i uniwersalny charakter włoskiego wiropłatu. W Australii różni operatorzy eksploatują już 60 maszyn AW139.

Publikacja: 06.03.2023 17:51

Wiatraki ze Świdnika zbroją Australię

Warto odnotować, że kabiny i inne struktury śmigłowców dostarcza na linię montażu końcowego w Vergiate we Włoszech podlubelski zakład PZL Świdnik, dziś własność technologicznego giganta Leonardo.

Nowo zakupione przez Canberrę AW139 będą wspierać realizację kontraktu Toll Helicopters w ramach dwóch programów: śmigłowcowych usług ratowniczych dla 1. Pułku Lotniczego w Darwin oraz komercyjnego śmigłowca wojskowego dla 5. Pułku Lotniczego w Townsville.

Najnowsze śmigłowce które zostaną dostarczone żołnierzom ADF jeszcze w tym roku są wyposażone w reflektor, wciągarkę, hak ładunkowy oraz przystosowanie do systemów EO/IR, aby wspierać szereg misji szkoleniowych, reagowania kryzysowego i pomocy w przypadku katastrof.

Hit eksportowy

Wielozadaniowe śmigłowce uzupełnią australijską flotę kilkunastu militarnych AW139, zapewniających dziś wsparcie różnym formacjom wojskowym, ale także siłom porządku i ratownictwa. AW139 został sprzedany przez Leonardo do kilku instytucji rządowych w kraju i jest intensywnie używany do prowadzania szeregu operacji bezpieczeństwa wewnętrznego, patrolowania wybrzeża, poszukiwania i ratowania rozbitków na morzu oraz działań policyjnych. Australijska flota składająca się z ponad 60 śmigłowców AW139 wykonuje obecnie wszystkie te misje a dodatkowo wykorzystywana jest do nadzoru infrastruktury energetycznej i transportowej.

Zaprojektowany i w znacznej części produkowany w Polsce AW139 od momentu certyfikacji w 2004 r. jest wielkim przebojem sprzedaży i hitem eksportowym Leonardo.

Skuteczny i bezpieczny

Obecnie aż 1130 śmigłowców tego typu eksploatowanych jest w 90 krajach, przez 280 operatorów lotniczych. W tym czasie wiropłaty zdołały spędzić w powietrzu 3,6 mln godzin. AW139 okazał się również platformą transportową często zamawianą przez wojsko. W siłach zbrojnych różnych krajów śmigłowiec sprawdza się w roli wielozadaniowego wiropłatu wsparcia w misjach ratunkowych i ewakuacyjnych SAR i MEDEVAC używany jest też do operacji specjalnych i wsparcia sił bezpieczeństwa wewnętrznego.

Śmigłowiec posiada najnowocześniejszą awionikę z zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi i antykolizyjnymi umożliwiająca loty w trudnych warunkach. AW139 ma obszerną kabinę, charakteryzującą się modułowością, która umożliwia szybką rekonfigurację i przystosowanie do specjalistycznych misji. Ponadto unikalna przekładnia główna ma zdolność do pracy przez ponad 60 minut bez smarowania olejowego, co zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo zaprojektowanego m.in. w podlubelskim Świdniku „wiatraka".

Warto odnotować, że kabiny i inne struktury śmigłowców dostarcza na linię montażu końcowego w Vergiate we Włoszech podlubelski zakład PZL Świdnik, dziś własność technologicznego giganta Leonardo.

Nowo zakupione przez Canberrę AW139 będą wspierać realizację kontraktu Toll Helicopters w ramach dwóch programów: śmigłowcowych usług ratowniczych dla 1. Pułku Lotniczego w Darwin oraz komercyjnego śmigłowca wojskowego dla 5. Pułku Lotniczego w Townsville.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego