Nowa fregata Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Nowatorski okręt

22 marca podniesiono banderę Japońskich Morskich Sił Samoobrony na fregacie Kumano, pierwszym okręcie nowatorskiego typu Mogami.

Publikacja: 29.03.2022 14:30

Fregata Kumano podczas prób morskich.

Fregata Kumano podczas prób morskich.

Foto: Japońskie Morskie Siły Samoobrony

Budowę tych jednostek realizują dwie stocznie: Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki i Mitsui E&S w Okayama. Prototypowa Mogami została zwodowana w marcu 2021 r., zaś druga w serii ‒ Kumano ‒ na skutek opóźnienia budowy prototypu, stała się pierwszą, która zeszła na wodę. Było to w październiku 2020 r. Zbudowała ją stocznia Mitsui E&S w Okayama. Trzeci okręt ‒ Noshiro ‒ został wodowany 22 czerwca, natomiast czwarty ‒ Mikuma ‒ w grudniu ubiegłego roku.

Fregaty typu Mogami, znane też jako 30FFM, to zupełnie nowa klasa okrętów bojowych przeznaczonych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Planowane 22 jednostki przejmą zadania wykonywane do tej pory przez osiem niszczycieli typu Asagiri i sześć niszczycieli eskortowych typu Abukuma. Dzięki nowatorskiej dla sił morskich Nipponu koncepcji i konstrukcji, nie tylko zastąpią stare okręty, ale także skuteczniej wesprą większe niszczyciele najnowszych typów.  Pierwsza para fregat typu Mogami rozpoczęła już próby morskie.

Fregata Kumano po podniesieniu bandery Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Fregata Kumano po podniesieniu bandery Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Japońskie Morskie Siły Samoobrony

Pierwsze japońskie fregaty

Fregaty mają wyporność standardową 3900 ton, pełną ok. 5500 ton (tak duża różnica między parametrami wskazuje, że spora część wyposażenia będzie zabierana w razie potrzeby oraz zapewne spore zapasy paliwa, wody i prowiantu, pozwalające wydłużyć autonomiczność i czas działania z dala od bazy), długość 132,5 m, szerokość 16,3 m, zanurzenie 4,7 m i osiągają prędkość ponad 30 w. Napęd jest skonfigurowany w układzie CODAG i wykorzystuje turbinę gazową Rolls-Royce MT30 o mocy 25 MW i dwa silniki wysokoprężne MAN Diesel & Turbo 12V28/33D STC rozwijające po 6000 kW.

Fregaty typu Mogami wyposażono w awangardowe bojowe centrum informacyjne. Zaaranżowano je w kształcie pierścienia, na którym rozmieszczono 14 konsol wielofunkcyjnych, zaś w jego wnętrzu ustawiono dodatkowo trzy rzędy ze stanowiskiem sternika, czterema konsolami wielofunkcyjnymi i dwoma wielkoformatowymi stołami taktycznymi. Wokół zewnętrznego pierścienia BCI zainstalowano na obwodzie wspomnianego pierścienia ekrany pionowe, na których wyświetlane są informacje o bieżącej sytuacji wokół okrętu i rejonie działań. Dzięki tej rozszerzonej rzeczywistości możliwa jest fuzja danych z różnych czujników pokładowych i zewnętrznych oraz ich przejrzyste i logiczne zobrazowanie, ułatwiające załodze podejmowanie decyzji oraz dalszych działań.

Czytaj więcej

Wodowanie fregaty nowego typu dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony

Zestaw uzbrojenia obejmuje: 127 mm armatę BAE Systems Mk 45 Mod 4 L/62, dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia firmy Japan Steel Works z 12,7 mm wkm, wyrzutnię rakietowego systemu obrony bezpośredniej Raytheon SeaRAM, dwie wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwokrętowych Mitsubishi Heavy Industries typu 17 (4÷8 pojemników transporowo-startowych), dwie trójrurowe wyrzutnie HOS-303 do 324 mm lekkich torped Mitsubishi Heavy Industries typu 97 lub nowszych 12 i cztery sześciolufowe wyrzutnie pasywnych środków zakłócających Mk 137 SRBOC. Fregaty mają też lądowisko i hangar śmigłowca Lockheed Martin Sikorsky SH-60K Seahawk. Jednostki są natomiast przygotowane (fitted for, but not with) do montażu dwóch modułów uniwersalnej wyrzutni pionowej Lockheed Martin Mk 41 VLS.

Fregaty FFM będą mogły stawić miny, jak też je neutralizować. W pawęży znajduje się duża, centralna pokrywa, otwarcie której daje dostęp do slipu. Będą z niego wodowane autonomiczne pojazdy podwodne MHI OZZ-5 do wykrywania i klasyfikacji min dennych oraz innych obiektów niebezpiecznych, min częściowo zagrzebanych w osadach, jak również mapowania dna. Dzięki nim Mogami będą mogły, bez wsparcia wyspecjalizowanych jednostek przeciwminowych, unikać podwodnego zagrożenia. Umożliwi to też w pewnym zakresie wsparcie własnych oddziałów wojsk lądujących na plaży.

Zasadniczym sensorem przenoszonym przez OZZ-5 będzie sonar z syntetyczną aperturą o wysokiej częstotliwości SAMDIS (Synthetic Aperture & Mine Detection Imaging Sonar). Powstaje on we współpracy Thalesa I MHI. Europejski koncern przygotuje i dostarczy sonar SAMDIS, natomiast MHI zintegruje go z produkowanym przez siebie robotem. Ponadto OZZ-5 będą zintegrowane z japońskim sonarem niskiej częstotliwości LFSAS (Low Frequency Synthetic Aperture Sonar). Taka konfiguracja umożliwi załogom na okrętach zdalne wykrywanie i klasyfikację różnego rodzaju obiektów niebezpiecznych niezależnie od warunków panujących na danym akwenie. OZZ-5 ma 4 m długości, średnicę kadłuba 533 mm, napęd elektryczny zapewniający prędkość maksymalną do 7 w., zasilany bateriami pozwalającymi wykonywać misje trwające dziewięć godzin przy prędkości średniej 4 w. Wstępne ostrzeganie przed podwodnym zagrożeniem zapewni natomiast kadłubowy sonar przeciwminowy wysokiej częstotliwości Hitachi OQQ-11 zainstalowany na dziobie okrętu. Do niszczenia min zostaną użyte zdalnie sterowane poprzez kabel światłowodowy jednorazowe samobieżne ładunki bojowe Mitsui E&S EMD (Expendable Mine Disposal system).

Czytaj więcej

Trzeci japoński Miecznik zwodowany

Zasadnicze systemy elektroniczne przeznaczone do fregat typu Mogami to: wielofunkcyjny system radiolokacyjny Mitsubishi Electric OPY-2, obserwacyjno-celowniczy system optoelektroniczny Mitsubishi Electric OAX-3 EO/IR, system walki elektronicznej Mitsubishi Electric NOLQ-3E, system hydrolokacyjny z anteną holowaną o zmiennej głębokości i liniową NEC Corporation OQQ-25. Cztery anteny klasy AESA systemu OPY-2 są zainstalowane na maszcie zintegrowanym fregaty. Jego zwieńczeniem jest walcowy zespół antenowy systemu łączności satelitarnej NORA-50. Jednostki wyposażono w system kierowania walką serii OYQ-10 z podsystemem przetwarzania informacji OYX-1-29.

Budowę tych jednostek realizują dwie stocznie: Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki i Mitsui E&S w Okayama. Prototypowa Mogami została zwodowana w marcu 2021 r., zaś druga w serii ‒ Kumano ‒ na skutek opóźnienia budowy prototypu, stała się pierwszą, która zeszła na wodę. Było to w październiku 2020 r. Zbudowała ją stocznia Mitsui E&S w Okayama. Trzeci okręt ‒ Noshiro ‒ został wodowany 22 czerwca, natomiast czwarty ‒ Mikuma ‒ w grudniu ubiegłego roku.

Pozostało 92% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego