Budowę tych jednostek realizują dwie stocznie: Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki i Mitsui E&S w Okayama. Prototypowa Mogami została zwodowana w marcu 2021 r., zaś druga w serii ‒ Kumano ‒ na skutek opóźnienia budowy prototypu, stała się pierwszą, która zeszła na wodę. Było to w październiku 2020 r. Zbudowała ją stocznia Mitsui E&S w Okayama. Trzeci okręt ‒ Noshiro ‒ został wodowany 22 czerwca, natomiast czwarty ‒ Mikuma ‒ w grudniu ubiegłego roku.
Fregaty typu Mogami, znane też jako 30FFM, to zupełnie nowa klasa okrętów bojowych przeznaczonych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Planowane 22 jednostki przejmą zadania wykonywane do tej pory przez osiem niszczycieli typu Asagiri i sześć niszczycieli eskortowych typu Abukuma. Dzięki nowatorskiej dla sił morskich Nipponu koncepcji i konstrukcji, nie tylko zastąpią stare okręty, ale także skuteczniej wesprą większe niszczyciele najnowszych typów. Pierwsza para fregat typu Mogami rozpoczęła już próby morskie.
Fregata Kumano po podniesieniu bandery Japońskich Morskich Sił Samoobrony.
Pierwsze japońskie fregaty
Fregaty mają wyporność standardową 3900 ton, pełną ok. 5500 ton (tak duża różnica między parametrami wskazuje, że spora część wyposażenia będzie zabierana w razie potrzeby oraz zapewne spore zapasy paliwa, wody i prowiantu, pozwalające wydłużyć autonomiczność i czas działania z dala od bazy), długość 132,5 m, szerokość 16,3 m, zanurzenie 4,7 m i osiągają prędkość ponad 30 w. Napęd jest skonfigurowany w układzie CODAG i wykorzystuje turbinę gazową Rolls-Royce MT30 o mocy 25 MW i dwa silniki wysokoprężne MAN Diesel & Turbo 12V28/33D STC rozwijające po 6000 kW.
Fregaty typu Mogami wyposażono w awangardowe bojowe centrum informacyjne. Zaaranżowano je w kształcie pierścienia, na którym rozmieszczono 14 konsol wielofunkcyjnych, zaś w jego wnętrzu ustawiono dodatkowo trzy rzędy ze stanowiskiem sternika, czterema konsolami wielofunkcyjnymi i dwoma wielkoformatowymi stołami taktycznymi. Wokół zewnętrznego pierścienia BCI zainstalowano na obwodzie wspomnianego pierścienia ekrany pionowe, na których wyświetlane są informacje o bieżącej sytuacji wokół okrętu i rejonie działań. Dzięki tej rozszerzonej rzeczywistości możliwa jest fuzja danych z różnych czujników pokładowych i zewnętrznych oraz ich przejrzyste i logiczne zobrazowanie, ułatwiające załodze podejmowanie decyzji oraz dalszych działań.