M-346 Fighter Attack: wzmocnienie dla polskiej obronności i przemysłu

M-346FA to nowoczesny i niedrogi, wielozadaniowy lekki samolot bojowy charakteryzujący się wysoką efektywnością operacyjną, zdolny do przenoszenia szerokiej gamy uzbrojenia. Jest istotnym uzupełnieniem myśliwców F-16 i F-35 w odstraszaniu potencjalnych agresorów za ułamek kosztów w porównaniu z innymi platformami bojowymi.

Publikacja: 25.01.2022 12:00

M-346FA

M-346FA

Foto: materiały prasowe

Materiał Partnera

Rozwój polskiego wariantu M-346FA we współpracy z polskim przemysłem efektywnie wzmocniłby kluczowe zdolności obronne kraju, a liczne cechy wspólne z platformą samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik mogłyby umożliwić szybkie i niemal bez kosztów przejście pilotów z maszyn szkolnych na wariant bojowy. Co ważne, przemysł lotniczy to jeden z najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki, dostarczający produktów o wysokiej wartości dodanej i zapewniający dobrze płatne miejsca pracy, dlatego rozwój platformy M-346FA w polskiej wersji dla Sił Powietrznych zapewniłby technologiczny skok dla całego polskiego przemysłu.

Myśliwsko-uderzeniowa wersja Mastera, czyli M-346FA (Fighter Attack), będąc lekkim samolotem bojowym, nie tylko nie ustępuje platformom naddźwiękowym w wykonywaniu wielu zadań, ale stanowi wręcz doskonałe uzupełnienie floty zaawansowanych i znacznie droższych w użytkowaniu samolotów. Biorąc pod uwagę zdolności i efektywność tej maszyny, Leonardo proponuje Siłom Powietrznym nowoczesny samolot bojowy, dostępny nawet przy znacznie ograniczonych i przeciążonych budżetach. Stosunek ceny do zdolności, efektywność realizacji określonych misji – od rozpoznania poprzez cyfrowe wsparcie z powietrza (DACAS) do uderzeń na cele powietrzne i powierzchniowe – czynią ten samolot niezwykle interesującym rozwiązaniem dla każdych sił powietrznych. Dodatkowo, w przypadku Polski, Leonardo poprzez swoją obecność na polskim rynku, potwierdzoną zaangażowaniem przemysłowym i inwestycjami bezpośrednimi, proponuje szereg korzyści kluczowych dla rozwoju innowacyjnej gospodarki.

Myśliwsko-uderzeniowy samolot Leonardo – M-346FA

Myśliwsko-uderzeniowy samolot Leonardo – M-346FA

Foto: materiały prasowe

Obecnie, po pierwszej już dostawie do nieujawnionego odbiorcy, M-346FA jest solidnym programem, aby pójść naprzód we współpracy z polskim przemysłem lotniczym, by stworzyć wyjątkowe i niezwykle efektywne pod względem kosztów rozwiązanie dla realizacji wielu zadań, także w konfliktach asymetrycznych i ochrony granic. Bez ryzyka związanego z rozwojem ta nowoczesna, dojrzała platforma, oparta na najlepszych rozwiązaniach technologicznych i przekrojowemu doświadczeniu Leonardo, jest wartą rozważenia propozycją dla kraju, takiego jak Polska, posiadającego znakomite dziedzictwo w domenie lotniczej. Rozwój polskiego wariantu M-346FA zapewniłby ciągłość funkcjonowania lotnictwa bojowego po wycofaniu wysłużonych samolotów Su-22, zapewniając realne bezpieczeństwo, suwerenność militarną i przemysłową w oparciu o współpracę Leonardo z polskimi firmami. Uzupełnienie floty sił powietrznych o lekkie samoloty bojowe w obecnych scenariuszach operacyjnych, szczególnie o niskim i średnim poziomie zagrożenia, wpisuje się z jednej strony w dzisiejszą doktrynę operacji koalicyjnych saturacji przestrzeni powietrznej środkami bojowymi, a z drugiej strony – ekonomiki eksploatacji floty.

Koszty nie do przecenienia

Niezwykle ważną zaletą M-346FA jest niski koszt eksploatacji. Dodatkowo, dwusilnikowa konfiguracja, cyfrowy system sterowania Fly-By-Wire, pracujący w trybie Care-Free, zapewnia bezpieczeństwo i zapobiega przekroczeniu limitów eksploatacyjnych, co jest dużym wsparciem dla pilotów podczas wykonywania zadań. Również prędkość M-346FA została zoptymalizowana dla wykonywania lotów z wysokimi prędkościami poddźwiękowymi do 0,9 Macha, które są najbardziej korzystne podczas ataków na cele naziemne podczas bliskiego wsparcia z powietrza (Close Air Support/CAS). Koszty eksploatacji samolotu myśliwsko-uderzeniowego w przypadku Polski mogłyby być optymalizowane także dzięki ekonomii skali – dostarczenie dla Sił Powietrznych M-346 AJT Bielik, czyli wersji szkolno-treningowej, może wkrótce zaowocować transferem technologii i współpracą z WZL-1 w Łodzi oraz Dęblinie. W zakresie serwisowania tych samolotów obsługa mogłaby być rozszerzona na nowe samoloty w wersji bojowej, a współpraca przemysłowa wykraczałaby znacznie poza obecne ramy, włączając w to możliwości prac rozwojowych nad polską wersją M-346FA.

Ponadto, obsługę techniczną ułatwiają diagnostyczne systemy samolotu – HUMS i S-HUMS – które służą monitorowaniu i gromadzeniu danych dotyczących eksploatacji oraz stanu wyposażenia pokładowego i struktury płatowca. System obsługi naziemnej (GSS) umożliwia szybką ocenę stanu systemów samolotu, skrócenie czasu wykrywania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania planowych i nieplanowanych czynności obsługowych.

Optymalne uzbrojenie

M-346FA osadzony w środowisku sieciocentrycznym oraz dzięki pełnej interoperacyjności z F-16 oraz F-35 może przejąć część misji od tych platform przy ułamku kosztów. Jako następca samolotu Su-22 M-346FA mógłby także zapewnić krytyczne wsparcie powietrzne dla Wojsk Lądowych. Dodatkowo, jako system w pełni interoperacyjny z NATO, M-346FA mógłby zwiększyć zdolności operacyjne Sił Powietrznych przy wspieraniu misji NATO w różnych obszarach działania, w tym w operacjach zagranicznych.

Wyposażenie oraz uzbrojenie samolotu M-346FA zostało zoptymalizowane dla współczesnego pola walki i szeregu misji realizowanych w ramach NATO.

M-346FA posiada siedem zewnętrznych punktów mocowania różnego typu uzbrojenia i wyposażenia, w tym: uzbrojenia bombardierskiego kierowanego (laserowo lub GPS) oraz niekierowanego, kierowanych pocisków rakietowych powietrze–ziemia i powietrze–powietrze, zasobnika z działkiem, zasobnika rozpoznawczego i nawigacyjnego, zasobnika walki elektronicznej (ECM). Uzbrojenie M-346FA dostępne jest w szerokim zakresie, od kierowanych pocisków rakietowych powietrze–powietrze średniego zasięgu z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, a także najlepszymi dostępnymi obecnie na świecie pociskami rakietowymi powietrze–ziemia.

M-346FA

M-346FA

Foto: materiały prasowe

Marco Lupo, prezes Leonardo Poland, powiedział: „Leonardo przykłada duże znaczenie do swojego zaangażowania w Polsce. Spółka Leonardo Poland z siedzibą w Warszawie została utworzona w styczniu 2019 r., jest aktywnym uczestnikiem polskiego rynku obronności i bezpieczeństwa, współpracując z lokalnymi podmiotami biznesowymi. Leonardo doskonale rozumie wymogi polskiej strony, jeśli chodzi o ofertę offsetową, transfer technologii i know-how. Dlatego też w programach modernizacyjnych dla Sił Zbrojnych RP oferujemy szereg korzyści oraz aktywną współpracę z polskim przemysłem i instytucjami naukowo-badawczymi. Samolot myśliwsko-uderzeniowy M346FA w polskiej konfiguracji jest częścią tej propozycji".

Materiał Partnera

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń