EDA podkreśla, że program Ocean 2020 ma na celu
rozbudowę możliwości sojuszniczych marynarek wojennych w prowadzeniu nadzoru i
rozpoznania na wodach terytorialnych Unii Europejskiej z wykorzystaniem
systemów bezzałogowych.
Międzynarodowe konsorcjum
W przedsięwzięcie, którego szczegóły otoczone są
wojskową tajemnicą zaangażowały się bezpośrednio resorty obrony
Włoch, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Litwy. Aktywnie wspierają je
wyspecjalizowane agendy ministerstw obrony Szwecji, Francji, Wielkiej
Brytanii, Estonii i Holandii.
Morska współpraca, koordynowana przez włoskiego potentata
zbrojeniowego Leonardo połączyła czołowe koncerny zbrojeniowe Starego
Kontynentu. Oprócz polskich podmiotów udział w przemysłowych
przedsięwzięciach programu OCEAN 2020 zgłosiły m. in. elektroniczno – morski
hiszpański kompleks przemysłowy Indra, francuska technologiczno - obronna
korporacja Safran, szwedzki Saab Defence and Security, Europejski Dom
Rakietowy MBDA. W programie biorą udział także mniejsi gracze przemysłu
zbrojeniowego: firma Hensoldt (Niemcy), INTRACOM Defense Electronics (Grecja)
czy Fincantieri – Cantieri Navali Italiani.
Dyskretny, morski nadzór
Kwestia nadzoru morskiego ze względu na znane i bardzo
aktualne zagrożenia budzi w Europie a w szczególności w regionie
Morza Śródziemnego ogromne zainteresowanie. Realizację zaproponowanego
przez Leonardo scenariusza współpracy poprzedzono dokładną analizą wymagań
operacyjnych i oczekiwań EDA ale też innowacyjnej technologicznie, a
jednocześnie realistycznej oferty przedstawicieli przemysłu. Szczegóły
większości założeń programu pozostają niejawne. Wiadomo jedynie iż
projekt badawczy obejmuje m.in. integrację platform bezzałogowych w misjach
nadzoru akwenów a także blokowania morskich rejonów w sytuacjach kryzysu
i nagłego wzrostu zagrożenia. Program przewiduje wykorzystanie do tego celu
platform bezzałogowych różnego typu: powietrznych dronów, nawodnych i
podwodnych pojazdów zintegrowanych z centrami dowodzenia i kontroli
na okrętach wojennych a także z ośrodkami koordynacji na lądzie.
Łączność i wymianę danych zapewniają bezpieczne, sojusznicze satelitarne środki
komunikacji.
Powietrzne i morskie bezzałogowce w akcji
Pierwsza demonstracja efektów programu OCEAN 2020 odbyła
się jesienią 2019 r. w Zatoce Tarenckiej na Morzu Śródziemnym. Uczestniczyły
w niej m.in. bezzałogowe śmigłowce Leonardo: SD-150 Hero i SW-4 Solo
(produkowany w zakładach PZL-Świdnik) – które operowały z okrętów Marina
Militare i jednostek innych europejskich partnerów.
Drugi praktyczny sprawdzian działania obronnych
systemów miał miejsce w końcu sierpnia 2021 roku na Morzu
Bałtyckim, w okolicach szwedzkiej Zatoki Hano. Uczestnicy ćwiczenia z udziałem
Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zrealizowali dwa założone wcześniej
scenariusze. Pierwszy dotyczył reagowania na zagrożenie ze strony szybko
poruszających się po powierzchni wrogich jednostek morskich, natomiast drugi
test oceniał skuteczność przeciwdziałania na symulowany atak okrętu
podwodnego. Zadaniem operatorów systemów bezzałogowych było rozpoznanie i
pozyskanie informacji o obydwu rodzajach zagrożeń oraz przekazanie danych do
prototypowego europejskiego centrum operacyjnego (EU MOC) usytuowanego w
Brukseli, zaprojektowanego przez hiszpańską firmę Indra. W ramach pokazu
wykorzystano kilkanaście systemów i pojazdów bezzałogowych w tym statki
powietrzne: UAS SW-4 Solo (Leonardo), UAS Patroller (Safran) oraz UAS
Cobra (Bluebear), 4 bezzałogowe systemy nawodne w tym
USS Sea Raider (TNO), USS Water Strider (IOSB),
USS Enforcer III (Saab), USS Piraya (Saab) i 5
bezzałogowych systemów podwodnych: UUS DeDAve (IOSB),
UUS Oceanscan (TNO), UUS Biondo (CMRE), UUS Sea
Wasp (Saab) oraz UUS Gavia (MW Portugali).