AW139 Wojskowy kusi Polskę

W należących do koncernu Leonardo podlubelskich zakładach PZL Świdnik włoski gigant technologiczny jest zdecydowany uruchomić produkcję wojskowych wielozadaniowych śmigłowców wykorzystujących konstrukcję AW139. Bestselerowego wiropłatu projektowanego i już produkowanego w dużej części w Polsce.

Publikacja: 17.09.2021 15:30

AW139 Wojskowy kusi Polskę

Foto: materiały prasowe

Mimo, że modernizacyjny program MON pod kryptonimem Perkoz pozostaje zawieszony, Leonardo deklaruje, że wojskowa wersja istniejącej maszyny AW139, która wciąż pozostaje hitem rynkowym europejskiego potentata wiropłatów i sprzedała się dotąd w ogromnej liczbie ponad 1000 egzemplarzy do ponad 80 krajów, jeśli władze w Warszawie tylko zechcą, może być produkowana w PZL jako w pełni polski uzbrojony śmigłowiec z rzeszowskimi silnikami Pratt&Whitney, a po przekazaniu praw własności intelektualnej - z możliwością rozwoju i modernizacji śmigłowca - także eksportu na rynkach trzecich.

Przypomnijmy, że AW139 jest już zamawiany przez włoskie siły powietrzne i robi militarną karierę w USA. Produkowany we współpracy z Boeingiem - jako MH139A Grey Wolf - będzie pomagał US Army strzec obiektów związanych z systemem amerykańskiej obrony nuklearnej.

Oryginalne centrum produkcji śmigłowca

Zdaniem Jacka Libuchy, prezesa PZL Świdnik, za poważnym zainteresowaniem się ofertą Leonardo przemawiają nie tylko wojskowe argumenty, ale także gospodarcze. Świdnicka firma z chwilą uzyskania praw do produktu uzyskałaby status oryginalnego producenta maszyn AW139W. To pozwala na samodzielne decydowanie w PZL o modernizacji i rozwoju śmigłowca.

materiały prasowe

Z pewnością jest się o co bić. W ramach programu Perkoz Polska planowała zamówić ponad 30 maszyn, które w pierwszej kolejności zastąpiłyby wyeksploatowane ponad pięćdziesięcioletnie lekkie Mi-2, projektu rosyjskiego biura konstrukcyjnego Mila. Ale to oczywiście nie koniec potrzeb naszego lotnictwa i wojsk aeromobilnych RP.

Prezes Libucha tłumaczy, że jeśli polskie władze zaakceptują ofertę Leonardo, nowa platforma dla Polskich Sił Zbrojnych zostałaby skonfigurowana i uzbrojona od podstaw zgodnie z oczekiwaniami rządu i we współpracy z polskim przemysłem.

Sprawdzona platforma

Szef PZL Świdnik kusi, że jego zakłady potrzebowałyby zaledwie dwa lata na dostarczenie pierwszych gotowych śmigłowców. Firma co prawda wymaga inwestycji i doposażenia, aby można było śmigłowce budować z wydajnością ok. 10 maszyn rocznie. Zaletą koncepcji jest wyjątkowo niskie ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia. Decyduje o tym fakt iż nowy w pełni spolonizowany śmigłowiec będzie powstawał na sprawdzonej platformie. To znacząco zwiększy zdolności adaptacyjne infrastruktury przemysłowej PZL i zagwarantuje rozsądne koszty produkcji samych maszyn.

materiały prasowe

Warto pamiętać, że 7 tonowy AW139 został pierwotnie zaprojektowany i w znacznym stopniu jest nadal produkowany przez PZL-Świdnik. Dlatego może być naturalnym następcą starszych polskich konstrukcji także np. sokołów.

Rozwojowe korzyści

Prezes Jacek Libucha nie ma wątpliwości, że uruchomienie w PZL nowego programu wielozadaniowego wojskowego śmigłowca wsparcia stworzyłoby w firmie i jej otoczeniu wiele miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji i znacząco przyczyniłoby się do rozwoju regionalnego poprzez inwestycje w nową infrastrukturę.

Szacuje się, że przystosowanie zakładów do budowy, testowania i końcowego montażu AW139W kosztowałoby ok. 0,5 mld zł. Także transfer najnowszej technologii i know-how, mógłby stać się solidnym stymulatorem gospodarczym nie tylko dla regionu lubelskiego, ale także dla Polski, wzmacniającej gospodarczy potencjał po pandemicznym kryzysie.

Radar na pokładzie

W ostatni czwartek dziennikarze Radaru mogli osobiście przekonać się do zalet AW139. Pachnący nowością śmigłowiec w barwach włoskich sił powietrznych doskonale radził sobie w powietrzu, startując z lotniska na warszawskim Bemowie i wykonując wymagające ewolucje mimo fatalnej pogody i deszczu.

Przedstawiciele Radaru potwierdzają. Przestronna (8 m sześc.) kabina doskonale tłumi drgania i hałas a duże okna sprawiają, że we wnętrzu jest komfortowo i jasno w odróżnieniu od klaustrofobicznych starych konstrukcji Mila wciąż eksploatowanych w naszej armii.

Mimo, że modernizacyjny program MON pod kryptonimem Perkoz pozostaje zawieszony, Leonardo deklaruje, że wojskowa wersja istniejącej maszyny AW139, która wciąż pozostaje hitem rynkowym europejskiego potentata wiropłatów i sprzedała się dotąd w ogromnej liczbie ponad 1000 egzemplarzy do ponad 80 krajów, jeśli władze w Warszawie tylko zechcą, może być produkowana w PZL jako w pełni polski uzbrojony śmigłowiec z rzeszowskimi silnikami Pratt&Whitney, a po przekazaniu praw własności intelektualnej - z możliwością rozwoju i modernizacji śmigłowca - także eksportu na rynkach trzecich.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego