Kontrakty na nowe okręty dla rosyjskiej floty

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zawarło kontrakty na dostawy nowych okrętów dla Wojenno-Morskowo Fłota.

Publikacja: 31.08.2021 13:38

Kontrakty na nowe okręty dla rosyjskiej floty

Foto: Obecnie zasadniczym typem okrętu rozpoznawczego rosyjskiej floty jest projekt 864. Serię tych jednostek zbudowała Stocznia Północna w Gdańsku. Na zdjęciu czarnomorski SSW-201 Priazowje. Fot./Tomasz Grotnik.

Pierwsza umowę podpisano ze stocznią Zielenodolskij zawod im. A.M. Gorʹkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie. Zakład, należący do holdingu AO Sudostroitielnaja Korporacyja „Ak Bars“, zbuduje serię (dwie jednostki?) średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Niestety, nie jest jasne, według jakiego projektu powstaną nowe „razwiedcziki”. Do tej pory w Federacji Rosyjskiej opracowano tylko jeden projekt średniego okrętu rozpoznawczego, który przekuto w metal. Chodzi o projektu 18280 i dwie jednostki ‒ Jurij Iwanow oraz Iwan Churs, które zbudowała bałtycka stocznia „Siewiernaja Wierf’” w Sankt Petersburgu. Pierwszy z nich trafił do floty Północnej, drugi do Czarnomorskiej.

Czytaj także: OBWE: Rosja gromadzi środki walki na okupowanym terytorium Ukrainy

Poza tą parą, zasadniczym typem okrętów tej klasy pozostaje siedem jednostek projektu 864 Meridian (ozn. NATO Vishnya). Zbudowała je Stocznia Północna w Gdańsku w latach 1985-1988.

Beneficjentem drugiego kontraktu jest stocznia Sriednie-Niewskij sudostroitielnyj zawod (SNSZ) z Pontonnego koło Sankt Petersburga. Otrzymała ona zamówienie na trałowiec morski (okręt obrony przeciwminowej) projektu 12700 Aleksandrit.

Jednostki projektu 12700 zaprojektowało biuro CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Od 2011 r. są budowane seryjnie przez SNSZ. Do tej pory pięć podniosło rosyjskie bandery, zaś trzy są w różnych stadiach budowy. Najnowszy wszedł w skład floty 20 sierpnia br. Stępkę następnego stocznia ma położyć jeszcze w tym roku.

Czytaj także: Rosjanie potwierdzili seryjną produkcję czołgów T-14 Armata

Aleksandrity, klasyfikowane pierwotnie jako trałowce bazowe, obecnie jako największe ‒ morskie, są w istocie hybrydą niszczyciela min z konwencjonalną jednostką przeciwminową. Trałowce te wyposażono w bezzałogowe pojazdy podwodne i nawodne do poszukiwania, klasyfikacji oraz niszczenia min. Otrzymały również kadłubową stację hydrolokacyjną i trały mechaniczne oraz niekontaktowe.

Pierwsza umowę podpisano ze stocznią Zielenodolskij zawod im. A.M. Gorʹkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie. Zakład, należący do holdingu AO Sudostroitielnaja Korporacyja „Ak Bars“, zbuduje serię (dwie jednostki?) średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Niestety, nie jest jasne, według jakiego projektu powstaną nowe „razwiedcziki”. Do tej pory w Federacji Rosyjskiej opracowano tylko jeden projekt średniego okrętu rozpoznawczego, który przekuto w metal. Chodzi o projektu 18280 i dwie jednostki ‒ Jurij Iwanow oraz Iwan Churs, które zbudowała bałtycka stocznia „Siewiernaja Wierf’” w Sankt Petersburgu. Pierwszy z nich trafił do floty Północnej, drugi do Czarnomorskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami