Kontrakty na nowe okręty dla rosyjskiej floty

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zawarło kontrakty na dostawy nowych okrętów dla Wojenno-Morskowo Fłota.

Publikacja: 31.08.2021 13:38

Kontrakty na nowe okręty dla rosyjskiej floty

Foto: Obecnie zasadniczym typem okrętu rozpoznawczego rosyjskiej floty jest projekt 864. Serię tych jednostek zbudowała Stocznia Północna w Gdańsku. Na zdjęciu czarnomorski SSW-201 Priazowje. Fot./Tomasz Grotnik.

Pierwsza umowę podpisano ze stocznią Zielenodolskij zawod im. A.M. Gorʹkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie. Zakład, należący do holdingu AO Sudostroitielnaja Korporacyja „Ak Bars“, zbuduje serię (dwie jednostki?) średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Niestety, nie jest jasne, według jakiego projektu powstaną nowe „razwiedcziki”. Do tej pory w Federacji Rosyjskiej opracowano tylko jeden projekt średniego okrętu rozpoznawczego, który przekuto w metal. Chodzi o projektu 18280 i dwie jednostki ‒ Jurij Iwanow oraz Iwan Churs, które zbudowała bałtycka stocznia „Siewiernaja Wierf’” w Sankt Petersburgu. Pierwszy z nich trafił do floty Północnej, drugi do Czarnomorskiej.

Czytaj także: OBWE: Rosja gromadzi środki walki na okupowanym terytorium Ukrainy

Poza tą parą, zasadniczym typem okrętów tej klasy pozostaje siedem jednostek projektu 864 Meridian (ozn. NATO Vishnya). Zbudowała je Stocznia Północna w Gdańsku w latach 1985-1988.

Beneficjentem drugiego kontraktu jest stocznia Sriednie-Niewskij sudostroitielnyj zawod (SNSZ) z Pontonnego koło Sankt Petersburga. Otrzymała ona zamówienie na trałowiec morski (okręt obrony przeciwminowej) projektu 12700 Aleksandrit.

Jednostki projektu 12700 zaprojektowało biuro CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Od 2011 r. są budowane seryjnie przez SNSZ. Do tej pory pięć podniosło rosyjskie bandery, zaś trzy są w różnych stadiach budowy. Najnowszy wszedł w skład floty 20 sierpnia br. Stępkę następnego stocznia ma położyć jeszcze w tym roku.

Czytaj także: Rosjanie potwierdzili seryjną produkcję czołgów T-14 Armata

Aleksandrity, klasyfikowane pierwotnie jako trałowce bazowe, obecnie jako największe ‒ morskie, są w istocie hybrydą niszczyciela min z konwencjonalną jednostką przeciwminową. Trałowce te wyposażono w bezzałogowe pojazdy podwodne i nawodne do poszukiwania, klasyfikacji oraz niszczenia min. Otrzymały również kadłubową stację hydrolokacyjną i trały mechaniczne oraz niekontaktowe.

Pierwsza umowę podpisano ze stocznią Zielenodolskij zawod im. A.M. Gorʹkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie. Zakład, należący do holdingu AO Sudostroitielnaja Korporacyja „Ak Bars“, zbuduje serię (dwie jednostki?) średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Niestety, nie jest jasne, według jakiego projektu powstaną nowe „razwiedcziki”. Do tej pory w Federacji Rosyjskiej opracowano tylko jeden projekt średniego okrętu rozpoznawczego, który przekuto w metal. Chodzi o projektu 18280 i dwie jednostki ‒ Jurij Iwanow oraz Iwan Churs, które zbudowała bałtycka stocznia „Siewiernaja Wierf’” w Sankt Petersburgu. Pierwszy z nich trafił do floty Północnej, drugi do Czarnomorskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego