W tym roku hitem targów będzie bez wątpienia amerykański czołg Abrams – produkt General Dynamics Land Systems, w pełnym bojowym rynsztunku dostarczony wprost z europejskiej jednostki liniowej US Army. 250 tych ciężkich pancernych kolosów za ponad 23 mld zł zamierza zakupić polska armia i rozmieścić na wschodniej rubieży RP i NATO.
Potentaci prezentują broń
Prezesa Mochonia cieszy zwłaszcza znaczące zainteresowanie kielecką imprezą największych zbrojeniowych, globalnych graczy – Amerykanów – z czołowymi liderami obronnej produkcji – firmami Lockheed Martin ( supermyśliwce F-35, śmigłowce Black Hawk), Raytheon Technologies (zestawy Patriot), Northrop Grumman, Bell. Na swoje tradycyjne, prestiżowe miejsce na targach zamierza wrócić włoski gigant technologiczny Leonardo. Także brytyjskie koncerny z rakietowym MBDA na czele chcą być w Kielcach aby uzupełnić ofertę dla Polski zwłaszcza w dziedzinie systemów obrony przeciwlotniczej. Broń pancerną i technologie okrętów podwodnych na tegorocznym MSPO zaprezentują doskonali w tej dziedzinie Niemcy. Po niedawnym politycznym zawirowaniu na linii Tel Awiw – Warszawa skromniejsza będzie w Kielcach tegoroczna reprezentacja speców w projektowaniu m.in. broni precyzyjnej i systemów bezzałogowych – czyli firm z Izraela. Ten przykład zresztą najlepiej ilustruje jak zbrojeniowy biznes zależy od polityki, poziomu i temperatury wzajemnych relacji między państwami.
Covid nadal przeszkadza
Niestety wpływ na frekwencję na MSPO ma też pandemia. Ograniczenia związane z zarazą wyeliminowały praktycznie reprezentację fabryk broni z Australii, choć przygotowania do wizyty w kieleckim salonie były mocno zaawansowane. Konieczność utrzymania rygorystycznych zasad przekraczania granicy z Ukrainą, związany z obowiązkiem kwarantanny ograniczył obecność producentów z sąsiedztwa, choć zbrojeniówki i spółki naszych krajów łączą od lat rozwojowe projekty.
PGZ strategicznym partnerem
Prezes Targów Kielce potwierdza, że prezydent Andrzej Duda podtrzymał tradycję i utrzymał honorowy patronat nad MSPO. Zanosi się też, że wystawa otrzyma tym razem solidne wsparcie Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – W porównaniu do ubiegłego roku – w tym PGZ pokaże w pełnym spektrum swe technologiczne możliwości i zaprezentuje najnowszy sprzęt na najwyższym poziomie – twierdzi prezes TK. Polski czempion obronny jako partner strategiczny wystawy przygotowuje ekspozycję dla 32 spółek w całej hali C oraz na obszernym terenie zewnętrznym. Ekspozycji MSPO tradycyjnie towarzyszyć będzie Wystawa Sił Zbrojnych RP organizowana w tym roku pod hasłem „WYTRWAĆ-OPANOWAĆ-POKONAĆ”.
Andrzej Mochoń zapewnia, że uda się we wrześniu podczas wystawy odnowić trzyletnia umowę z liderem państwowej zbrojeniówki o strategicznym partnerstwie.