Jednostka docelowo służyć będzie we Flocie Czarnomorskiej, zaś wybór Bałtyjska na miejsce uroczystości związany był z tym, że na Bałtyku, w oparciu o ten port, prowadzone były próby państwowe okrętu.
Czytaj także: Pokaz morskiej siły Kremla w Sankt Petersburgu
Budowę trałowca Gieorgij Kurbatow pod numerem stoczniowym 522 rozpoczęto 24 kwietnia 2015 r. w stoczni Sriednie-Newskij Sudostroitielnyj Zawod (SNSZ) w miejscowości Pontonnyj koło Sankt Petersburga. Miał on być drugim okrętem serii, zaś jego wodowanie planowane było na wrzesień 2017 r. Tak się jednak nie stało.
7 czerwca 2016 r. na okręcie znajdującym się w hali stoczni wybuchł pożar. Gasiło go 20 zastępów straży pożarnej i ok. 100 strażaków. Obyło się bez ofiar, jednak sam trałowiec bardzo ucierpiał. Pożar strawił ok. 600 m² poszycia obu burt powyżej pokładów górnego i dziobowego. Szeroki zakres zniszczeń wymagał opracowania metodologii ich usunięcia i naprawy kadłuba, w co zaangażowanych było kilka instytutów naukowo-badawczych. Wymagało to czasu, podobnie jak i prace naprawcze przy samej jednostce. Ostatecznie opuściła ona halę konstrukcyjną 15 lipca 2020 r., zaś wodowanie odbyło się 30 września ub.r.
Jednostki proj. 12700, oficjalnie klasyfikowane jako okręty obrony przeciwminowej, zostały zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Budowane są seryjnie przez SNSZ od 2011 r. Do tej pory rosyjską banderę podniosły cztery z nich. Służą one we Flocie Bałtyckiej, Czarnomorskiej (dwa) i Oceanu Spokojnego. Spośród okrętów aktualnie budowanych, jeden jest wyposażany, dwa znajdują się w fazie formowania kadłubów, zaś cztery kolejne zakontraktowano. Stępka pierwszego z nich ma zostać położona jeszcze w tym roku. Według aktualnych planów, łącznie ma powstać 12 jednostek tego typu.