Zamówienie przeprowadzono w trybie przetargu z negocjacjami. O zlecenie ubiegały się cztery norweskie przedsiębiorstwa. Ze względu na procedury związane z ochroną informacji niejawnych, tylko lokalne firmy zostały dopuszczone do postępowania. FMO postawiła surowe wymagania dotyczące ochrony środowiska i względów bezpieczeństwa.
Czytaj także: Czołgi K2 i Leopard 2 będą rywalizować o zamówienie Norwegii
Oferta Norscrap West okazała się najlepszą. Firma rozbierze okręt w swoim zakładzie w Hanøytangen niedaleko Bergen. Wartość umowy wyniosła ok. 60 mln NOK (26,1 mln PLN). Oczekuje się, że dochody ze sprzedaży metalu zostaną dodane do tej kwoty, co pomoże obniżyć całkowity koszt poniesiony przez sektor obronny.
Prace będą nadzorować eksperci techniczni FMO, zgodnie z norweską ustawą o bezpieczeństwie. Okręt zostanie przeholowany z miejsca obecnego postoju w Ågotnes do Hanøytangen (kilkanaście mil morskich), gdy pozwolą na to warunki hydrometeorologiczne. Zakończenie złomowania fregaty ma nastąpić do końca 2021 r.
Operacja podnoszenia zatopionej fregaty Helge Ingstad. Fot./Jakob Østheim/Sjøforsvaret.