Dziewiczy lot nowego Chinooka

Boeing poinformował o oblataniu prototypu ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II. Wersja ta ma stanowić standard produkcyjny popularnej rodziny wiropłatów w trzeciej dekadzie bieżącego wieku.

Publikacja: 08.04.2019 09:46

Śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Block II. Fot./Boeing.

Śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Block II. Fot./Boeing.

Foto: Śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Block II. Fot./Boeing.

Maszyna wykonała lot z fabrycznego lotniska pod Filadelfią, gdzie znajduje się linia montażu śmigłowców CH-47. Wydarzenie miało miejsce 28 marca, na około miesiąc przed wcześniej zaplanowanym terminem. Po cyklu wstępnych prób, maszyna ma trafić do ośrodka doświadczalnego koncernu w Mesa w Arizonie. Tam kontynuowany będzie proces badawczo-rozwojowy.

Czytaj także: Pierwsze Chinooki formalnie w indyjskim lotnictwie

W kolejnych miesiącach do prób mają dołączyć kolejne  prototypowe wiropłaty. Według obecnych planów, pierwsze seryjne Chinooki Block II mają trafić do eksploatacji w 2023 r. Obok klasycznej wersji transportowej dostawy będą obejmować także odmianę MH-47G przeznaczoną dla sił specjalnych.

Co warte odnotowania, w pierwszym locie maszyna wykorzystywała klasyczne łopaty wirników. Boeing wciąż pracuje nad nowymi zestawami łopat do CH-47F Block II. Nowa konstrukcja pozwoli m.in. na zwiększenie udźwigu w środowisku gorącym i wysokogórskim o ok. 300 kg.

Nowe śmigłowce CH-47F Block II mają cechować niższe koszty eksploatacji, m.in. dzięki zmniejszeniu liczby procedur obsługowych wynikających z zastosowanych zaawansowanych rozwiązań. Według analiz producenta, a także Departamentu Obrony, śmigłowce tej wersji mogą pozostać w służbie przynajmniej do 2060 r.

Czytaj także: Luftwaffe kupuje nowe śmigłowce

Obok fabrycznie nowych płatowców, większość ma powstać poprzez modernizację CH-47F Block I.

Obecnie Chinooki są eksploatowane przez 19 państw. Boeing prowadzi równolegle zaawansowane działania marketingowe ukierunkowane na zdobycie kolejnych – wśród nich wymienia się Izrael i Republikę Federalną Niemiec.

Maszyna wykonała lot z fabrycznego lotniska pod Filadelfią, gdzie znajduje się linia montażu śmigłowców CH-47. Wydarzenie miało miejsce 28 marca, na około miesiąc przed wcześniej zaplanowanym terminem. Po cyklu wstępnych prób, maszyna ma trafić do ośrodka doświadczalnego koncernu w Mesa w Arizonie. Tam kontynuowany będzie proces badawczo-rozwojowy.

Czytaj także: Pierwsze Chinooki formalnie w indyjskim lotnictwie

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości