Belgia rezygnuje ze śmigłowców NH90TTH

Ministerstwo Obrony Królestwa Belgii podjęło decyzję o wycofaniu z eksploatacji czterech wielozadaniowych śmigłowców transportowych NHIndustries NH90TTH. Śmigłowce zastąpią inne konstrukcje.

Publikacja: 30.06.2020 18:43

Belgia podjęła decyzję o zakończeniu w ciągu kilku najbliższych lat eksploatacji śmigłowców wielozad

Belgia podjęła decyzję o zakończeniu w ciągu kilku najbliższych lat eksploatacji śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90TTH. Fot./NHI.

Foto: Belgia podjęła decyzję o zakończeniu w ciągu kilku najbliższych lat eksploatacji śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90TTH. Fot./NHI.

Powodem decyzji są niezadowalające wskaźniki gotowości operacyjnej maszyn, które dostarczono w latach 2013-14. Problemem jest brak odpowiedniego wsparcia eksploatacji przez producenta, a także wysokie koszty logistyczne. Wspomniane maszyny pozostaną w linii przynajmniej do 2023 r. Co ważne, nie oznacza to jednoczesnego wycofania z eksploatacji czterech morskich śmigłowców pokładowych NH90NFH.

Czytaj także: Australijskie NH90 uziemione. Kwestie techniczne

Dostępne informacje wskazują, że Belgia rozważa zakup nowych wiropłatów, które jednocześnie zastąpiłyby NH90TTH i śmigłowe Agusta A109BA (w linii od 1992 r.). Wśród ich potencjalnych następców wymienia się europejskie konstrukcje – Airbus H145M i Leonardo AW169M. Przetarg może dotyczyć zakupu do 20 nowych wiropłatów wielozadaniowych.

Co ciekawe, decyzja Belgii może przekreślić możliwość sprzedaży NH90TTH do Luksemburga. Władze kraju, według przekazów medialnych, rozważają zakup dwóch egzemplarzy w celu zacieśnienia współpracy wojskowej z Belgią.

Czytaj także: Hiszpania zainteresowana zakupem nowych Seahawków

Dodatkowo Belgia podjęła także decyzję o wycofaniu z eksploatacji bezzałogowych systemów powietrznych B-Hunter (IAI RQ-5). W tym przypadku powodem jest brak perspektyw rozwojowych konstrukcji. Belgia planuje także skoncentrować środki i kadry na przyspieszeniu procesu szkolenia i przygotowaniu infrastruktury dla zamówionych w Stanach Zjednoczonych maszyn General Atomics MQ-9B SkyGuardian.

Powodem decyzji są niezadowalające wskaźniki gotowości operacyjnej maszyn, które dostarczono w latach 2013-14. Problemem jest brak odpowiedniego wsparcia eksploatacji przez producenta, a także wysokie koszty logistyczne. Wspomniane maszyny pozostaną w linii przynajmniej do 2023 r. Co ważne, nie oznacza to jednoczesnego wycofania z eksploatacji czterech morskich śmigłowców pokładowych NH90NFH.

Czytaj także: Australijskie NH90 uziemione. Kwestie techniczne

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego