Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są cele Inspektoratu Wojsk Bezzałogowych w kontekście testowania dronów komercyjnych?
- Jakie zagadnienia dotyczące systemów antydronowych są obecnie priorytetem dla Ministerstwa Obrony Narodowej?
- Jakie wymagania muszą spełniać drony komercyjne, aby były wykorzystywane w wojsku?
- Jakie są zależności między dronami cywilnymi a militarnymi oraz ich zastosowanie podczas konfliktów zbrojnych?
- Jakie są perspektywy współpracy Wojska Polskiego z producentami dronów?
- Jakie zmiany można oczekiwać w zakresie wykorzystania bezzałogowców w polskich siłach zbrojnych?
Po naruszeniu polskiej przestrzeni powietrznej przez ponad 20 rosyjskich bezzałogowców w nocy z z 9 na 10 września w resorcie obrony zapaliły się czerwone lampki. Już kilka dni później odbyło się spotkanie kierownictwa resortu, na którym wicepremier, minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz dał jasny sygnał, że dotychczasowy dryf w obszarze systemów antydronowych ma się skończyć. Jak w lipcu informowaliśmy na łamach „Rzeczpospolitej”, budowa takiego systemu nie została wdrożona z powodu „braku środków”. Teraz jednak nagle „się da”, środki się znalazły i w ciągu kilku miesięcy można się spodziewać pierwszych dostaw zestawów, które będą mogły skutecznie wykrywać, śledzić i eliminować bezzałogowce za pomocą karabinów, armatek czy innych środków kinetycznych.
Czytaj więcej
W najbliższych dniach armia ma dostać zielone światło na zakup systemów antydronowych. Wcześniej...
Komercyjne drony do szkolenia
Niecałe dwa tygodnie po tej feralnej nocy wiceminister obrony Cezary Tomczyk ogłosił, że podpisał „decyzję dotyczącą testowania w Siłach Zbrojnych RP bezzałogowych statków powietrznych, bezzałogowych systemów uzbrojenia oraz środków ich zwalczania”. Jak informują urzędnicy, dzięki nowym przepisom wojsko znacznie szybciej pozyska najnowsze rozwiązania w zakresie dronów i systemów antydronowych.
Idąc za ciosem, utworzony na początku roku Inspektorat Wojsk Bezzałogowych właśnie ogłosił, że chce testować „Komercyjny bezzałogowy statek powietrzny, samolot pionowego startu VTOL, wyposażony w kamerę dzienną z zoomem oraz kamerę termowizyjną przeznaczony do szkolenia podstawowego”. Oceniane mają być m.in. waga (nie więcej niż 5 kg), czas lotu na jednej baterii, praca kamer, szyfrowanie systemu telemetrycznego, emitowany hałas czy odporność na wilgoć. Takie bezzałogowce mają być przeznaczone „do realizacji ćwiczeń i zadań szkoleniowych przez żołnierzy, kandydatów na pilotów i operatorów BSP”.