Autorami interpelacji skierowanej do Ministerstwa Obrony Narodowej jest grupa posłów Koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy: Paweł Krutul, Robert Obaz, Marek Rutka, Maciej Kopiec, Anita Kucharska-Dziedzic, Monika Falej, Marcin Kulasek, Krzysztof Gawkowski, Katarzyna Kotula i Wiesław Szczepański.
W interpelacji czytamy: Według doniesień medialnych postsowiecki, prawie 40-letni, okręt ORP Orzeł nadal znajduje się w remoncie, mimo wcześniejszych zapewnień, że w lutym miał wrócić do portu wojennego ze Stoczni Wojennej w Gdyni. To co najmniej dziesiąta naprawa od stycznia 2020 r. Jednostka miała przejść konserwację, naprawy kadłuba, remont zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych oraz paliwowych, a także naprawy hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej wraz z naprawą systemu wydechu spalin.
Przed inwazją Rosji na Ukrainę Marynarka Wojenna lub stocznie zwykle informowały o zakresach i terminach dotyczących remontów okrętów. Teraz narracja się zmienia, a media nie otrzymują żadnych konkretnych informacji dotyczących trwającego remontu.
Czytaj więcej
Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że najpóźniej do końca czerwca br. Agencja Uzbrojenia zawrze umowę na budowę kolejnych trzech niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej. Nieoficjalnie ogłoszenie tej decyzji było spodziewane od kilku miesięcy.
Zwodowany w 1985 r. ORP Orzeł jest ostatnią jednostką, która została w Dywizjonie Okrętów Pdwodnych 3. FO MW. Pozostałe okręty, liczące pół wieku Kobbeny, w ostatnich latach po kolei były wycofywane ze służby. Konkretnych deklaracji resortu obrony o zakupie nowych okrętów na razie brak. Według planów modernizacji wojska program Orka ma być zrealizowany do 2034 r., ale plany te są tylko na papierze.
W związku z tym zwracamy się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Na jakim etapie jest obecnie realizacja zadania Orka?
2. W jaki sposób w obecnej chwili są zabezpieczone podwodne zdolności obronne Polski w obszarze Bałtyku? Jakie kroki są podejmowane, aby zapewnić bezpieczeństwo militarne w Marynarce Wojennej?
3. Ile wynosi całkowity koszt napraw okrętu ORP Orzeł w latach 2020–2022?
4. Jakie są przyczyny opóźnienia w remoncie okrętu ORP Orzeł?
5. Czy ministerstwo rozważa możliwość wypożyczenia okrętów innych państw do czasu zakupu nowych jednostek? Jeśli tak, na jakim etapie są ustalenia?
6. Kiedy zostanie wdrożony i zrealizowany program Orka?
7. Jaka ilość środków ma zostać przeznaczona na zakup nowych okrętów podwodnych? Ile sztuk nowych okrętów podwodnych ma być zakupionych w najbliższym czasie?
8. Na czym obecnie szkolą się marynarze okrętów podwodnych z Marynarki Wojennej?
Przypomnijmy, w połowie 2021 r. Marynarka Wojenna RP zakończyła eksploatację ostatnich dwóch okrętów typu Kobben, które zostały zdezaktywowane przez Gdańską Stocznię Remontową w Gdańsku. Z kolei 1 października 2021 r. podpisano umowę z PGZ Stocznia Wojenna dotyczącą przeprowadzenia usługi naprawy dokowej i bieżącej ORP Orzeł – obecnie jedynego okrętu podwodnego pozostającego w służbie Marynarki Wojennej.
Według deklaracji politycznych, Dywizjon Okrętów Podwodnych miał „wzbogacić się” o dwa używane okręty podwodne typu A17 pochodzące ze Szwecji. Według nieoficjalnych informacji problemy w dotychczasowych negocjacjach ze stroną szwedzką powodują, że Ministerstwo Obrony Narodowej skłania się jednak do zarzucenia zakupu „pomostowych” jednostek i przyspieszenia programu Orka.