Autorami interpelacji skierowanej do Ministerstwa Obrony Narodowej jest grupa posłów Koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy: Paweł Krutul, Robert Obaz, Marek Rutka, Maciej Kopiec, Anita Kucharska-Dziedzic, Monika Falej, Marcin Kulasek, Krzysztof Gawkowski, Katarzyna Kotula i Wiesław Szczepański.

W interpelacji czytamy: Według doniesień medialnych postsowiecki, prawie 40-letni, okręt ORP Orzeł nadal znajduje się w remoncie, mimo wcześniejszych zapewnień, że w lutym miał wrócić do portu wojennego ze Stoczni Wojennej w Gdyni. To co najmniej dziesiąta naprawa od stycznia 2020 r. Jednostka miała przejść konserwację, naprawy kadłuba, remont zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych oraz paliwowych, a także naprawy hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej wraz z naprawą systemu wydechu spalin.

Przed inwazją Rosji na Ukrainę Marynarka Wojenna lub stocznie zwykle informowały o zakresach i terminach dotyczących remontów okrętów. Teraz narracja się zmienia, a media nie otrzymują żadnych konkretnych informacji dotyczących trwającego remontu.

Czytaj więcej

Nowe okręty dla Marynarki Wojennej. Trzy kolejne Kormorany

Zwodowany w 1985 r. ORP Orzeł jest ostatnią jednostką, która została w Dywizjonie Okrętów Pdwodnych 3. FO MW. Pozostałe okręty, liczące pół wieku Kobbeny, w ostatnich latach po kolei były wycofywane ze służby. Konkretnych deklaracji resortu obrony o zakupie nowych okrętów na razie brak. Według planów modernizacji wojska program Orka ma być zrealizowany do 2034 r., ale plany te są tylko na papierze.

W związku z tym zwracamy się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

1. Na jakim etapie jest obecnie realizacja zadania Orka?

2. W jaki sposób w obecnej chwili są zabezpieczone podwodne zdolności obronne Polski w obszarze Bałtyku? Jakie kroki są podejmowane, aby zapewnić bezpieczeństwo militarne w Marynarce Wojennej?

3. Ile wynosi całkowity koszt napraw okrętu ORP Orzeł w latach 2020–2022?

4. Jakie są przyczyny opóźnienia w remoncie okrętu ORP Orzeł?

5. Czy ministerstwo rozważa możliwość wypożyczenia okrętów innych państw do czasu zakupu nowych jednostek? Jeśli tak, na jakim etapie są ustalenia?

6. Kiedy zostanie wdrożony i zrealizowany program Orka?

7. Jaka ilość środków ma zostać przeznaczona na zakup nowych okrętów podwodnych? Ile sztuk nowych okrętów podwodnych ma być zakupionych w najbliższym czasie?

8. Na czym obecnie szkolą się marynarze okrętów podwodnych z Marynarki Wojennej?

Przypomnijmy, w połowie 2021 r. Marynarka Wojenna RP zakończyła eksploatację ostatnich dwóch okrętów typu Kobben, które zostały zdezaktywowane przez Gdańską Stocznię Remontową w Gdańsku. Z kolei 1 października 2021 r. podpisano umowę z PGZ Stocznia Wojenna dotyczącą przeprowadzenia usługi naprawy dokowej i bieżącej ORP Orzeł – obecnie jedynego okrętu podwodnego pozostającego w służbie Marynarki Wojennej.

Według deklaracji politycznych, Dywizjon Okrętów Podwodnych miał „wzbogacić się” o dwa używane okręty podwodne typu A17 pochodzące ze Szwecji. Według nieoficjalnych informacji problemy w dotychczasowych negocjacjach ze stroną szwedzką powodują, że Ministerstwo Obrony Narodowej skłania się jednak do zarzucenia zakupu „pomostowych” jednostek i przyspieszenia programu Orka.