Poseł Bejda pyta MON o możliwość prowadzenie obsług amerykańskich czołgów w Polsce

Na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono, datowaną na 12 października, interpelację posła Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) dotyczącą utworzenia krajowego centrum serwisowo-modernizacyjnego pojazdów pancernych planowanych do zakupu w Stanach Zjednoczonych.

Publikacja: 20.10.2021 12:00

Poseł Paweł Bejda zapytał Ministerstwo Obrony Narodowej o możliwość budowy w Polsce zaplecza pozwala

Poseł Paweł Bejda zapytał Ministerstwo Obrony Narodowej o możliwość budowy w Polsce zaplecza pozwalającego na remonty i modernizację planowanych do zakupu wozów bojowych oraz pojazdów towarzyszących produkcji amerykańskiej.

Foto: US Army

Interpelacja jest wynikiem ostatnich wypowiedzi ministra Mariusza Błaszczaka, który w czasie swojej październikowej wizyty w Stanach Zjednoczonych odwiedził m.in. zakłady Lima Army Tank Plant w stanie Ohio, modernizujące i serwisujące czołgi Abrams. Zgodnie z deklaracjami politycznymi na najwyższym szczeblu, 250 Abramsów wraz z wozami wsparcia działań (wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i mosty szturmowe M1074 Joint Assault Bridge) mają zostać wkrótce zamówione dla Sił Zbrojnych RP, a ich dostawy miałyby się rozpocząć już w przyszłym roku. 

W swojej interpelacji poseł Bejda pisze: ...podczas swojej wizyty w Stanach Zjednoczonych, w tym również w zakładach produkujących czołgi Abrams, zapowiedział Pan, że czołgi będą remontowane i serwisowane w polskich zakładach.

Proszę o udzielenie informacji na następujące pytania:

Czy wszystkie czołgi Abrams kupione przez rząd będą remontowane i serwisowane w polskich zakładach, np. w Bumar Łabędy?

Dopiero kilkanaście lat po zakupie czołgów Leopard 2 przeprowadzono ich modernizację do wersji Leopard 2PL. Czy rząd planuje modernizację czołgów Abrams do wersji Abrams PL zakładającej optymalne wykorzystanie polskich technologii, np. przyrządów celowniczych, systemów dowodzenia i łączności, systemów uzbrojenia?

Czy gwarantuje Pan Minister, że po tym, jak wydamy ponad 23 mld zł, polskie zakłady będą serwisowały i remontowały polskie Abramsy, mając również prawo do ich samodzielnej modernizacji?

Razem z czołgami Abrams rząd kupił też inne pojazdy, wykorzystujące podwozie tego czołgu, tj. wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz mosty towarzyszące M1074 Joint Assault Bridge. Czy gwarantuje Pan, że remonty i serwisy tych pojazdów, a także modernizacja będą realizowane w polskich zakładach, np. w ZM Bumar-Łabędy i OBRUM w Gliwicach?

Przypomnijmy, że wicepremier Jarosła Kaczyński ogłosił zamiar zakupu 250 czołgów M1A2 SEPv3 Abrams 14 lipca tego roku. Program miałby kosztować ok. 23 mld złotych. Szczegóły mają zostać upublicznione przez administrację Stanów Zjednoczonych po zatwierdzeniu wniosku eksportowego przez Departament Stanu. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje wyposażyć w nowy sprzęt jednostki 18. Dywizji Zmechanizowanej – przede wszystkim 19. Lubelską Brygadę Zmechanizowaną z Lublina i 1. Warszawską Brygadę Pancerną z Wesołej.

Interpelacja jest wynikiem ostatnich wypowiedzi ministra Mariusza Błaszczaka, który w czasie swojej październikowej wizyty w Stanach Zjednoczonych odwiedził m.in. zakłady Lima Army Tank Plant w stanie Ohio, modernizujące i serwisujące czołgi Abrams. Zgodnie z deklaracjami politycznymi na najwyższym szczeblu, 250 Abramsów wraz z wozami wsparcia działań (wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i mosty szturmowe M1074 Joint Assault Bridge) mają zostać wkrótce zamówione dla Sił Zbrojnych RP, a ich dostawy miałyby się rozpocząć już w przyszłym roku. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy