Samolot powstaje w zakładach KAI w Sacheon. Według obecnych planów uroczysta prezentacja gotowej maszyny miałaby nastąpić już w kwietniu tego roku.

Czytaj także: Wsparcie dla południowokoreańskich F-35A

Samolot ma już zamontowane obydwa silniki turboodrzutowe General Electric F414-KI i większość elementów wyposażenia. W trakcie prac przeprowadzono już testy podwozia. To oznacza, że prototyp na obecnym etapie montażu porusza się po hali zakładów KAI na własnych kołach.

Zaprojektowany przez koncern Korea Aerospace Industries pod nadzorem Agencja ds. Zakupów Wojskowych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA). KF-X ma zastąpić pozostające w użyciu samoloty McDonnell Douglas F-4E Phantom II i Northrop KF-5E/F Tiger II, których łącznie w linii jest jeszcze ok. 250.

"Prototyp myśliwca KF-X. Fot./Ministerstwo Obrony Republiki Korei."

Prototyp myśliwca KF-X podczas montażu w zakładach KAI w Sacheon. Fot./Ministerstwo Obrony Republiki Korei.

radar.rp.pl

Dodatkowo będzie stanowić uzupełnienie dla maszyn zakupionych w Stanach Zjednoczonych. Mowa o Lockheed Martin F-35 Lightning II (dotychczas Republika Korei zamówiła 60 maszyn w wersji F-35A, planowany jest także zakup F-35B), Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon (ponad 160, modernizowane do standardu F-16V) i Boeing F-15K Slam Eagle (59).

Piątym typem bojowego samolotu Sił Powietrznych Republiki Korei są lekkie naddźwiękowe maszyny wielozadaniowe KAI FA-50 Golden Eagle (60).

Czytaj także: Korea uziemiła swoje śmigłowce transportowe

Korea Południowa realizuje program KF-X wraz z Indonezją, która deklaruje zakup około 80 samolotów. Z tego powodu Dżakarta deklarowała wniesienie do projektu ok. 1 mld dolarów. Jednak od wielu miesięcy władze Indonezji opóźniają swoje płatności. Nie wiadomo więc, czy współpraca będzie kontynuowana w obecnym kształcie.