Obecnie w Wojsku Polskim służy osiem śmigłowców s-70i black hawk, którymi operują Wojska Specjalne. To statki powietrzne, które są produkowane w należących do koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec. Te dostawy to miał być dopiero początek, zakładano że kolejne 32 sztuki trafią do wojsk aeromobilnych.
Tymczasem Agencja Uzbrojenia ogłosiła formalne zakończenie przetargu i nie skorzystała ze złożonej oferty. - W toku prowadzonych analiz zmieniliśmy priorytety rozwoju i użycia śmigłowców na polu walki - mówił na piątkowym briefingu prasowy gen. Wiesław Kukuła, szef Sztabu Generalnego.
Sytuację starał się wyjaśnić także wiceminister obrony Paweł Bejda. - Nie zerwaliśmy żadnego kontraktu. Zostało przeprowadzone postępowanie, które zostało zamknięte. Sytuacja geopolityczna, sytuacja na wschodzie – wojna na Ukrainie, to co w tej chwili kupuje Rosja, wyposażając swoje wojsko – oraz wszystko, co realizują nasze siły lotnicze podczas zadań wpiętych w system NATO, jest poddawane analizie przez Sztab Generalny Wojska Polskiego, naszych lotników, specjalistów i ekspertów - tłumaczył polityk i dodawał, że "każda złotówka podatnika jest przez nas odpowiedzialnie wykorzystywana". - Jako Ministerstwo Obrony Narodowej, nadzór cywilny – będziemy realizować przede wszystkim to, o czym mówi nam wojsko, Sztab Generalny, eksperci i specjaliści. Po prostu stawiamy to, co było postawione na głowie – z powrotem na nogi. Krótko mówiąc, sprzątamy też pewien bałagan zakupowy, który powstał jeszcze za poprzedniego rządu - mówił Bejda.
Zamknięcie postępowania są jednak oburzone zakładowe związki zawodowe. Można zakładać, że krytykować ją będą także politycy związani z opozycją.
Polska armia pozyskuje obecnie inne śmigłowce - AW-149
Warto przypomnieć, że obecnie trwają dostawy 32 śmigłowców AW-149, które są produkowane w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik. Umowa na ich dostawę ma wartość ponad 8 mld zł i została podpisana w 2022 r. Jak informuje wojsko, chodzi o dostawę „wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego)”.