Pocisk hipersoniczny ma wejść do uzbrojenia australijskich myśliwców wielozadaniowych Boeing F/A-18F Super Hornet, Lockheed Martin F-35A Lightning II, a także samolotów walki elektronicznej Boeing EA-18G Growler i morskich samolotów patrolowych Boeing P-8A Poseidon.

Pocisk ma być wstępnie rozpędzany przez silnik rakietowy na paliwo stałe. Po jego odrzuceniu, dalsze rozpędzanie i utrzymywanie prędkości przelotowej rzędu Mach 5 zapewni silnik strumieniowy (Scramjet).

Współpraca pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Australią w tej sferze sięga roku 2007, gdy rozpoczęto program HIFiRE (Hypersonic International Flight Research Experimantation). Jest to program badawczy skupiający się na rozwoju technologii hipersonicznych. Zarówno silników strumieniowych, jak i pojazdów szybujących HGV – Hipersonic Glide Vehicle). W lipcu 2017 r. przeprowadzono udany test dynamiki lotu pojazdu szybującego przy prędkościach rzędu Mach 8. Eksperymenty prowadzone są na poligonie testowania uzbrojenia hipersonicznego w Woomera. Jednym z największych obiektów tego typu na świecie. Warto podkreślić, że Australia dysponuje również siedmioma hipersonicznymi tunelami aerodynamicznymi, zdolnymi do symulowania prędkości rzędu Mach 30.

Program SCIFiRE ruszył w listopadzie 2020 r. jako tzw. sojusznicza inicjatywa budowy prototypów (API – Allied Protyping Initiative). Ze strony Stanów Zjednoczonych bezpośrednio program realizują Siły Powietrzne (US Air Force). W czerwcu 2021 r. wstępne kontrakty w programie SCIFiRE otrzymały firmy: Boeing (47,2 mln dolarów), Lockheed Martin (33,5 mln) i Raytheon (33,7 mln). Każdy z kontrahentów miał przedstawić swoje projekty do tzw. oceny bazowej (SRR – Systems Requirements Review). 2 września br. kolejne kontrakty US Air Force przyznały firmie Boeing, która otrzymała 39,7 mln dolarów i Lockheed Martin 27,2 mln.

Obydwaj kontrahenci mają teraz czas do sierpnia 2022 r. na dopracowanie swoich projektów. Przejdą one następnie przez fazę PDR (Preliminary Design Review) programu obejmującą wstępną ocenę konstrukcji. Jak oświadczył rzecznik prasowy koncernu, pomimo, że Raytheon nie otrzymał kolejnego kontraktu, nadal bierze udział w programie realizując część badań zleconych we wstępnej fazie programu. Do 2025 r. ma zostać przeprowadzonych od dwóch do czterech testów w locie hipersonicznego pocisku samosterującego budowanego w ramach programu SCIFiRE.