Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość określono zgodnie z warunkami zapisanymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Na jej mocy wszystkich sześć holowników miało trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln złotych brutto. Ostatecznie pierwszy z nich, H-11 Bolko, odebrano dopiero 10 stycznia 2020 r. W kolejnych miesiącach stoczni udało się dostarczyć także: H-1 Gniewko (marzec ub.r.), H-2 Mieszko (lipiec) i H-12 Semko (listopad).
Czytaj także: Marynarka Wojenna odebrała pierwszy nowy holownik
W bieżącym roku zaplanowano przejęcie dwóch ostatnich ‒ H-3 Leszko (rozpoczął próby morskie pod koniec stycznia) i H-13 Przemko.
Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej. Wszystko zależy do zapisów kontraktowych i ewentualnych negocjacji pomiędzy stronami odnośnie rozwiązania problemu. Nie można wykluczyć, że problemy z realizacją umowy były także powodem zmian z zarządzie Remontowa Shipbuilding na początku bieżącego roku.
Czytaj także: Chrzest holownika Leszko