Interpelację złożył poseł Artur Łącki (Koalicja Obywatelska) 23 listopada. Była skutkiem wydarzenia z 19 listopada. Tego dnia przedstawiciele Francji, Republiki Federalnej Niemiec, Grecji, Włoch i Wielkiej Brytanii ogłosili uruchomienie wspólnego projektu związanego z opracowaniem śmigłowca wielozadaniowego, który miałby wejść do eksploatacji w następnej dekadzie.

Czytaj także: Nowe polskie śmigłowce z PZL-Świdnik dla polskiego wojska i na eksport

Biorąc pod uwagę międzynarodową inicjatywę naszych sojuszników, a także potrzeby sprzętowe Sił Zbrojnych RP w sferze wymiany generacyjnej floty śmigłowców, poseł Łącki zwrócił się do MON z trzema pytaniami:

  • Dlaczego Polska nie jest sygnatariuszem listu intencyjnego w sprawie budowy śmigłowca wielozadaniowego w ramach NATO?
  • Czy ministerstwo uczestniczyło w rozmowach w sprawie wspólnej budowy wielozadaniowego śmigłowca?
  • Na jakim etapie są działania, które pozwolą na wyposażenie armii w nowe śmigłowce wielozadaniowe?

Udzielona odpowiedź jest niezwykle enigmatyczna. Wiceminister Wojciech Skurkiewicz przekazał, że: aktualnie resort obrony narodowej realizuje fazę analityczno-koncepcyjną dla zadania pn. „Wielozadaniowy śmigłowiec wsparcia” kr. PERKOZ. Zakończenie fazy analityczno-koncepcyjnej jest planowane na 31.03.2021 r.

Czytaj także: Dwanaście zgłoszeń do dialogu technicznego na Perkoza

W ramach programu Perkoz Inspektorat Uzbrojenia planuje zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych. Mowa o maszynach służących do wsparcia bojowego, jak również do prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Dialog techniczny planowano na okres maj-grudzień 2020 r. Zainteresowanie udziałem w dialogu wyraziło aż 12 podmiotów. Wśród nich znaleźli się producenci wiropłatów (Hindustan Aeronautics, Airbus Helicopters, Bell Textron, WSK PZL-Świdnik, Boeing Company i Polskie Zakłady Lotnicze). Wśród promowanych konstrukcji wymienia się m.in.: S-70i Black Hawk, AW139PL, UH-1Y Venom (w połączeniu z przystąpieniem do programu V-280 Valor). Z tego powodu wydaje się, że program nie obejmuje zastąpienia wysłużonych Mil Mi-2, a przede wszystkim najstarsze z W-3 Sokół.