Śmigłowce opuściły Polskę na pokładzie ukraińskiego samolotu transportowego An-124. Pięć Black Hawków wyekspediowanych do kontrahenta to trzecia transza wiropłatów, które wyprodukowano w Mielcu dla Filipin. Na mocy kontraktu zawartego w kwietniu 2019 r., należące do korporacji Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca dostarczą 16 S-70i. Pierwszych pięć dostarczono drogą lotniczą (także samolot transportowy Antonow An-124) 9 listopada 2020 r. Kolejny, szósty, trafił do odbiorcy na pokładzie statku. Ostatnia transza pięciu maszyn ma zostać dostarczona do końca tego roku.

Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec

Śmigłowce S-70i, które już wprowadzono do eksploatacji Sił Zbrojnych Filipin, znacznie zwiększyły ich potencjał operacyjny. 4 lutego tego roku rząd w Manili ogłosił zatwierdzenie projektu zakupu kolejnych 15 Black Hawków. Na razie brak konkretnych informacji o ewentualnym harmonogramie negocjacji i podpisania tego kontraktu. Lotnictwo Filipin pilnie potrzebuje około 50 nowych śmigłowców transportowych. Obok zadań na rzecz sił zbrojnych i służb porządku publicznego wspierają także działania o charakterze humanitarnym.

"S-70i Black Hawk. Fot./Lockheed Martin."

S-70i Black Hawk. Fot./Lockheed Martin.

Foto: radar.rp.pl

Obecnie w Azji Południowo-Wschodniej S-70i Black Hawk są eksploatowane przez siły zbrojne: Brunei, Tajlandii i Filipin. Nie można wykluczyć, że lista ta powiększy się o kolejnych użytkowników ‒ korporacja Lockheed Martin i rząd Polski prowadzą działania zmierzające do sprzedaży budowanych w Mielcu śmigłowców na wielu rynkach.