US Navy inwestuje w barki desantowe

Stocznia Swiftships podpisała kontrakt dotyczący budowy czterech barek desantowych typu LCU 1700. Porozumienie pozwoli na kontynuację programu modernizacji sprzętowej środków amfibijnych US Navy.

Publikacja: 09.04.2020 18:25

Wysłużone barki desantowe typu LCU 1610 US Navy wkrótce doczekają się następców. Fot./US Navy.

Wysłużone barki desantowe typu LCU 1610 US Navy wkrótce doczekają się następców. Fot./US Navy.

Foto: Wysłużone barki desantowe typu LCU 1610 US Navy wkrótce doczekają się następców. Fot./US Navy.

Wspomniany programu zapoczątkowano w marcu 2018 r. Stocznię Swiftships wybrano w postępowaniu przetargowym jako dostawcę nowych barek desantowych. Łącznie US Navy zamierza zakupić 32. Całkowity koszt oszacowano na do 429,5 mln dol. Prototypowa jednostka powstanie do końca lipca 2020 r. Cała seria do końca 2027 r.

Czytaj także: Kolejne pociski LRASM dla USAF i US Navy

Kwietniowa umowa ma wartość 50,1 mln dol. i dotyczy budowy czterech barek (LCU 1703-1706). Mają zostać dostarczone do końca października 2022 r. Jest to trzecia transza takich jednostek, w marcu 2018 r. zamówiono prototypową  LCU 1700 (za 18 mln dol., w tym środki na prace projektowe), a w lutym 2019 r. dwie kolejne (LCU 1701 i LCU 1702), które kosztowały w sumie 26,7 mln dol.

Nowe LCU 1700 zastąpią w linii obecnie eksploatowane barki typu LCU 1610, które mogą zabrać do 140 ton ładunków (w tym dwa czołgi podstawowe M1 Abrams) bądź do 400 osób. Ich średni wiek wynosi 45 lat i pilnie potrzebują wymiany. Nowe jednostki mają mieć identyczne możliwości transportowe przy zwiększonej prędkości. US Navy zakłada, że będą eksploatowane przez 30 lat.

Klasyczne barki desantowe służą przede wszystkim do wsparcia przewozu sprzętu i żołnierzy pomiędzy okrętami oraz obszarami desantów. Ich głównym atutem są większe możliwości transportowe niż poduszkowców desantowych.

Czytaj także: Bezzałogowe tankowce dla US Navy

""

Wysłużone barki desantowe typu LCU 1610 US Navy wkrótce doczekają się następców. Fot./US Navy.

radar.rp.pl

Wspomniany programu zapoczątkowano w marcu 2018 r. Stocznię Swiftships wybrano w postępowaniu przetargowym jako dostawcę nowych barek desantowych. Łącznie US Navy zamierza zakupić 32. Całkowity koszt oszacowano na do 429,5 mln dol. Prototypowa jednostka powstanie do końca lipca 2020 r. Cała seria do końca 2027 r.

Czytaj także: Kolejne pociski LRASM dla USAF i US Navy

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego