Wspomniany programu zapoczątkowano w marcu 2018 r. Stocznię Swiftships wybrano w postępowaniu przetargowym jako dostawcę nowych barek desantowych. Łącznie US Navy zamierza zakupić 32. Całkowity koszt oszacowano na do 429,5 mln dol. Prototypowa jednostka powstanie do końca lipca 2020 r. Cała seria do końca 2027 r.
Czytaj także: Kolejne pociski LRASM dla USAF i US Navy
Kwietniowa umowa ma wartość 50,1 mln dol. i dotyczy budowy czterech barek (LCU 1703-1706). Mają zostać dostarczone do końca października 2022 r. Jest to trzecia transza takich jednostek, w marcu 2018 r. zamówiono prototypową LCU 1700 (za 18 mln dol., w tym środki na prace projektowe), a w lutym 2019 r. dwie kolejne (LCU 1701 i LCU 1702), które kosztowały w sumie 26,7 mln dol.
Nowe LCU 1700 zastąpią w linii obecnie eksploatowane barki typu LCU 1610, które mogą zabrać do 140 ton ładunków (w tym dwa czołgi podstawowe M1 Abrams) bądź do 400 osób. Ich średni wiek wynosi 45 lat i pilnie potrzebują wymiany. Nowe jednostki mają mieć identyczne możliwości transportowe przy zwiększonej prędkości. US Navy zakłada, że będą eksploatowane przez 30 lat.
Klasyczne barki desantowe służą przede wszystkim do wsparcia przewozu sprzętu i żołnierzy pomiędzy okrętami oraz obszarami desantów. Ich głównym atutem są większe możliwości transportowe niż poduszkowców desantowych.