Agencja zamówień wojskowych ATLA poinformowała, że zaproszenie wystosowano 16 września tego roku. Trafiło do siedmiu globalnych producentów lotniczo-kosmicznych. Ostatecznie spośród nich odpowiedziało trzech: BAE Systems, Boeing i konsorcjum składające się z korporacji Lockheed Martin oraz Northrop Grumman. Spośród nich ma do końca roku Japonia wybierze preferowanego partnera. Decydujący głos w tej sprawie będzie miał resort obrony.

Czytaj także: Japonia coraz bliżej zamówienia drugiej partii F-35

W przypadku BAE Systems propozycja prawdopodobnie obejmuje możliwość połączenia sił z Japonią w ramach programu budowy europejskiego samolotu bojowego nowej generacji Tempest. Obecnie jest on realizowany w ramach programu brytyjskiego następcy samolotu Eurofighter Typhoon. Do współpracy przy programie zaproszono Włochy i Szwecję. Boeing może pochwalić się długoletnią kooperacją przemysłową z firmami japońskimi. Obecnie amerykańska firma jest kluczowym partnerem w projekcie modernizacji części samolotów F-15J Eagle. Maszyny, zgodnie z deklaracjami, mają uzyskać większość możliwości fabrycznie nowych F-15EX Advanced Eagle. Dodatkowo Boeing może wykorzystać kompetencje uzyskane w programie rozwoju F/A-18 Super Hornet Block III. Także Lockheed Martin ma doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej współpracy z przemysłem japońskim. Jej owocem jest np. samolot wielozadaniowy Mitsubishi F-2. Przykładem współpracy jest również licencyjny montaż F-35A Lightning II w Nagoi.

Czytaj także: Japonia zamawia śmigłowce Super Puma

F-X ma zastąpić samoloty Mitsubishi F-2. Maszyny powstaną w zakładach koncernu Mitsubishi Heavy Industries. Kontrakt w tej sprawie podpisano 30 października 2020 r. Pierwsze F-X mają trafić do linii około 2030 r. Dołączą do rosnącej liczby samolotów bojowych nowego pokolenia projektowanych i budowanych w Azji dalekowschodniej.