Wystartowały testy opcjonalnie-załogowego Black Hawka

Sikorsky rozpoczęł testy w locie opcjonalnie-załogowego śmigłowca UH-60A OPV (Optionally Piloted Vehicle).

Publikacja: 17.06.2019 10:11

Śmigłowiec UH-60A OPV podczas oblotu. Fot/ Sikorsky

Śmigłowiec UH-60A OPV podczas oblotu. Fot/ Sikorsky

Foto: Śmigłowiec UH-60A OPV podczas oblotu. Fot/ Sikorsky

Podczas pierwszego, jeszcze załogowego lotu, UH-60A OPV wykonał zawis oraz wolny przelot z prędkością 74 km/h. W kolejnych dniach wykonano cztery (wciąż załogowe) loty z prędkością do 150 km/h.

UH-60A OPV jest egzemplarzem testowym Black Hawka, który wyposażono w aktywny system elektrycznego fly-by-wire oraz tzw. opcjonalnie-załogowy pakiet sterowania OPV.

Czytaj także: Sikorsky zdobył finansowanie na śmigłowce King Stallion

Wybór, jako platformy testowej, najstarszego modelu Black Hawka – UH-60A – nie był przypadkowy. Firma Sikorsky chciała zademonstrować na jego przykładzie, że system OPV można w relatywnie łatwy sposób zaimplementować praktycznie w każdym śmigłowcu. Jedynym wymogiem jest usunięcie systemu sterowania mechanicznego i zastąpienie go systemem fly-by-wire, co uczyniono w przypadku UH-60A OPV.

Zestaw OPV został oparty na technologii autonomicznego sterowania nazwanego MATRIX, który opracowała firma Sikorsky. W 2013 r. system MATRIX został zainstalowany w demonstratorze technologii – śmigłowcu S-76B SARA (Sikorsky Autonomy Research Aircraft). Śmigłowiec ten wykonał już ponad 300 autonomicznych lotów testowych i demonstracyjnych.

Czytaj także: Donald Trump dostanie nowe śmigłowce

Technologia autonomicznego sterowania to wspólne przedsięwzięcie firmy Sikorsky, rządowej agencji zaawansowanych projektów obronnych DARPA oraz armii Stanów Zjednoczonych. Budżet programu wynosi kilkaset milionów dolarów. Jak na razie nie wiadomo jednakże ile wynosi cena zestawu OPV, ani ile może kosztować modyfikacja pojedynczego śmigłowca.

Pierwszy w rodzinie UH-60A OPV

System OPV można zamontować we wszystkich wersjach śmigłowców Black Hawk oraz modelach cywilnych firmy Sikorsky takich jak S-76 czy S-92. Jest to system o tzw. otwartej architekturze, dzięki czemu możliwa jest dalsza modyfikacja jego komponentów takich jak oprogramowanie czy procesory.

Czytaj także: Amerykańsko-amerykański pojedynek w Niemczech

Firma Sikorsky widzi OPV przede wszystkim jako system polepszający charakterystyki lotne i manewrowość śmigłowców, narzędzie umożliwiające wykonywanie działań autonomicznych oraz czynnik zwiększający bezpieczeństwo lotu. Dla przykładu: aktywowany system OPV „z definicji” zapobiega wykonaniu niekontrolowanego lotu ku ziemi (CFIT), który jest uznawany za jedną z głównych przyczyn katastrof śmigłowców. W krytycznym momencie OPV „przejmuje” stery pozwalając uniknąć wypadku.

Testy UH-60A OPV są częścią szerszego programu prowadzonego pod auspicjami DARPA, o akronimie ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System). Jego celem jest demonstracja systemu, który na bazie autonomizacji i automatyzacji działań wspomagałby i ewentualnie zastępował załogi śmigłowców bojowych. W styczniu 2017 r. DARPA wybrała firmę Sikorsky z jej systemem MATRIX jako jedynego wykonawcę w programie ALIAS i dostawcę technologii.

Podczas pierwszego, jeszcze załogowego lotu, UH-60A OPV wykonał zawis oraz wolny przelot z prędkością 74 km/h. W kolejnych dniach wykonano cztery (wciąż załogowe) loty z prędkością do 150 km/h.

UH-60A OPV jest egzemplarzem testowym Black Hawka, który wyposażono w aktywny system elektrycznego fly-by-wire oraz tzw. opcjonalnie-załogowy pakiet sterowania OPV.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego