US Air Force planują redukcję liczby szturmowców A-10C

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych planują w ciągu dwóch lat wycofać 63 samoloty szturmowe Fairchild A-10C Thunderbolt II. Reszta floty, po modernizacji, ma służyć przynajmniej do roku 2030.

Publikacja: 05.07.2021 11:23

US Air Force planują redukcję liczby szturmowców A-10C

Foto: W 2022 r. US Air Force planują wycofać pierwsze 42 samoloty szturmowe A-10C Thunderbolt II. Fot./US Air Force/SSgt Corey Hook.

Obecne plany zakładają wycofanie w roku podatkowym 2022 pierwszych 42 maszyn. Będzie to ponad 20 proc. redukcja floty tych maszyn, która zmniejszy się z 281 do 218 egzemplarzy. Wycofanie części A-10C ma pozwolić na „uwolnienie” finansów tak potrzebnych US Air Force w programie F-35. Pozwoli też, co jest równie ważne, na transfer doświadczonych techników i personelu naziemnego do obecnych i przezbrajanych w przyszłości dywizjonów F-35A.

Szturmowce A-10C

W chwili obecnej szturmowce A-10C znajdują się w wyposażeniu 18 dywizjonów liniowych US Air Force (aktywnej służby), Powietrznej Gwardii Narodowej (ANG) i Dowództwa Sił Rezerwowych US Air Force (AFRC). Dywizjony liniowe mają na stanie 140 A-10C. Dywizjony ANG 85. AFRC 55. Jeden egzemplarz jest przydzielony do Dowództwa Materiałowego US Air Force (AFMC).

Czytaj także: Nowy system globalnego transportu Us Air Force. Rakiety cargo

Jako pierwsze samoloty A-10C ma zacząć wycofywać 122. Skrzydło Myśliwskie Powietrznej Gwardii Narodowej bazujące w Fort Wayne International Airport w stanie Indiana i 355. Skrzydło z Davis-Monthan w Arizonie. Jedyny dywizjon 122. Skrzydła  – 163rd FS „Blacksnakes” przezbroi się z powrotem na myśliwce F-16. Przesiadkę z F-16 na A-10 dywizjon zrealizował w 2010 r. 355. Skrzydło ma dwa dywizjony – 354th FS „Bulldogs” i szkolny 357th FS (FTU). A-10C ma wycofać jeden z nich, ale decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Docelowo US Air Force planują zmniejszyć liczbę dywizjonów liniowych z dziewięciu do siedmiu. Redukcja na pewno nie obejmie dywizjonu 25th FS „Assam Draggins”, który na stałe stacjonuje w południowokoreańskiej bazie Osan (jedyna zamorska jednostka A-10).

Przyszłość A-10C

Przez lata Kongres sprzeciwiał się redukcji maszyn A-10C. Wskazywał na ich unikatowe możliwości, przede wszystkim w zakresie misji bliskiego wsparcia (CAS). W 2018 r. Kongres zmusił US Air Force do wznowienia, przerwanego pod koniec 2016 r., programu modernizacji poszycia skrzydeł, inicjując nowy program ATTACK (Advanced-Wing Continuation Kitting). W sierpniu 2019 r. Boeing otrzymał wart 240 mln dolarów kontrakt na dostawę 27 zestawów poszycia i niektórych elementów struktury skrzydeł. 22 zestawy zostały sfinansowane w budżecie na rok podatkowy 2020. O kolejne 24 wnioskowano w budżecie na rok podatkowy 2021. Program zakłada zakup 112 zestawów, których dostawy mają zostać zrealizowane do 2028 r.

Czytaj także: US Air Force zwiększa możliwości bojowe bezzałogowych Reaperów

W latach podatkowych 2021–2025 US Air Force planują wydać na modernizację A-10C ok. 571 mln dol. Do najważniejszych jej komponentów należą: nowe hełmy z wyświetlaczami HMD typu Thales Visionix, łącza transmisji danych Link 16 i nowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości w kabinie (HRDS, High Resolution Display System). HRDS pozwolą na wyświetlanie obrazu HD z zasobników obserwacyjno-celowniczych takich jak AN/AAQ-33 Sniper XR czy AN/AAQ-28 Litening oraz zastąpią wiele elektromechanicznych wskaźników w kokpicie. Flota A-10C przystosowywana jest też do przenoszenia adapterów typu BRU-61. Pozwolą one na podwieszanie na jednej belce do czterech bomb kierowanych typu GBU-39 SDB i/lub GBU-53/B StormBreaker.

Obecne plany zakładają wycofanie w roku podatkowym 2022 pierwszych 42 maszyn. Będzie to ponad 20 proc. redukcja floty tych maszyn, która zmniejszy się z 281 do 218 egzemplarzy. Wycofanie części A-10C ma pozwolić na „uwolnienie” finansów tak potrzebnych US Air Force w programie F-35. Pozwoli też, co jest równie ważne, na transfer doświadczonych techników i personelu naziemnego do obecnych i przezbrajanych w przyszłości dywizjonów F-35A.

Szturmowce A-10C

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego