Lotniskowiec atomowy USS Gerald R. Ford pod ostrzałem

Lotniskowiec z napędem jądrowym USS Gerald R. Ford zaliczył z sukcesem próbę odporności na wybuchy podwodne. To pierwszy tego rodzaju test okrętu tej klasy od 34 lat.

Próba odporności USS Gerald R. Ford (CVN 78) na bliską eksplozję podwodną (FSST – Full Ship Shock Trial) odbyła się około 100 mil morskich od Palm Coast na Florydzie. Przed jej wykonaniem, US Navy zaplanowała operację zgodnie z wymogami dotyczącymi łagodzenia skutków środowiskowych, z poszanowaniem znanych wzorców migracji życia morskiego w obszarze testowym, głównie dużych ssaków morskich. Ponadto marynarka zastosowała specjalne regulacje, aby zapewnić bezpieczeństwo personelu wojskowego i cywilnego uczestniczącego w teście.

W pobliżu lotniskowca zdetonowano podwodny ładunek o sile eksplozji odpowiadającej ok. 18 tonom TNT. Okręt zniósł test bez problemów. W tym i przyszłym miesiącach czekają go dwie kolejne próby z podobnymi ładunkami, ale umieszczonymi bliżej kadłuba.

Przed wybuchem US Navy zaplanowała wydarzenie przy użyciu zaawansowanych metod modelowania komputerowego, testów i analiz, aby upewnić się, że Ford jest odporny na warunki bojowe, a trzy realne próby udarowe dostarczą danych używanych do walidacji odporności okrętu na wstrząsy. Do pomiarów parametrów w trakcie eksplozji na lotniskowcu zamontowano sieć tensometrów, akcelerometrów i innych mierników zbierających unikalne dane. Testy mają potwierdzić odporność konstrukcji jednostki i jej urządzeń oraz mechanizmów zainstalowanych na podstawach antywstrząsowych, na pobliskie eksplozje i udary.

Ostatnim lotniskowcem, który przeszedł FSST jako gotowa, kompletna jednostka, był USS Theodore Roosevelt (CVN 71), a test miał miejsce w 1987 roku. W tym samym roku przeprowadzono również próby wybuchowe na krążowniku USS Mobile Bay (CG 53) typu Ticonderoga. Ponadto odbyły je też śmigłowcowiec desantowy Wasp (LHD 1) w 1990 roku, transportowy okręt desantowy dok USS Mesa Verde (LPD 19) typu San Antonio w 2008 roku i okręty do działań przybrzeżnych – USS Milwaukee (LCS 5) typu Freedom oraz USS Jackson (LCS 6) typu Independence, oba w 2016 roku. Obecnie US Navy przeprowadza próby udarowe zgodnie z Instrukcją Operacyjną Szefa Marynarki Wojennej nr 9072.2 oraz zgodnie z ustawą National Defense Authorization Act z 2016 roku.

Załoga lotniskowca przyjęła bezpieczne pozy chroniące organizm przed okaleczeniami w wyniki wybuchu podwodnego. Fot. MC3 Angel Thuy Jaskuloski/US Navy

Po zakończeniu prób wybuchowych, USS Gerald R. Ford rozpocznie okres konserwacji, który zaplanowano na sześć miesięcy, w którym wszelkie uszkodzenia spowodowane wstrząsami zostaną naprawione, a ostateczne aktualizacje systemów komputerowych zostaną zainstalowane, zanim okręt rozpocznie szkolenie przed pierwszym rejsem operacyjnym, który rozpocznie w 2022 roku.

Budowę Forda rozpoczęto 13 listopada 2009 roku, natomiast służbę w US Navy rozpoczął 22 lipca 2017 r.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Bułgaria dołączy do rodziny F-16

17 czerwca władze Bułgarii otrzymały dokument LoA (Letter of Acceptance). To umożliwia zakup wielozadaniowych ...

Gen. Leon Komornicki: Obrona powietrzna bez fundamentów i dachu na głową

Doświadczenie wojenne w zakresie uderzeń rakietowych i innych środków napadu powietrznego (samolotów, śmigłowców i ...

Czy PGZ przybędzie do kieleckiego salonu bez broni

Targi Kielce zdecydowały. Tegoroczna XXVII edycja słynnej zbrojeniowej wystawy odbędzie się 8-10 września w ...