Lotniskowiec atomowy USS Gerald R. Ford pod ostrzałem

Lotniskowiec z napędem jądrowym USS Gerald R. Ford zaliczył z sukcesem próbę odporności na wybuchy podwodne. To pierwszy tego rodzaju test okrętu tej klasy od 34 lat.

Publikacja: 22.06.2021 14:46

Próba odporności USS Gerald R. Ford (CVN 78) na bliską eksplozję podwodną (FSST – Full Ship Shock Trial) odbyła się około 100 mil morskich od Palm Coast na Florydzie. Przed jej wykonaniem, US Navy zaplanowała operację zgodnie z wymogami dotyczącymi łagodzenia skutków środowiskowych, z poszanowaniem znanych wzorców migracji życia morskiego w obszarze testowym, głównie dużych ssaków morskich. Ponadto marynarka zastosowała specjalne regulacje, aby zapewnić bezpieczeństwo personelu wojskowego i cywilnego uczestniczącego w teście.

W pobliżu lotniskowca zdetonowano podwodny ładunek o sile eksplozji odpowiadającej ok. 18 tonom TNT. Okręt zniósł test bez problemów. W tym i przyszłym miesiącach czekają go dwie kolejne próby z podobnymi ładunkami, ale umieszczonymi bliżej kadłuba.

Przed wybuchem US Navy zaplanowała wydarzenie przy użyciu zaawansowanych metod modelowania komputerowego, testów i analiz, aby upewnić się, że Ford jest odporny na warunki bojowe, a trzy realne próby udarowe dostarczą danych używanych do walidacji odporności okrętu na wstrząsy. Do pomiarów parametrów w trakcie eksplozji na lotniskowcu zamontowano sieć tensometrów, akcelerometrów i innych mierników zbierających unikalne dane. Testy mają potwierdzić odporność konstrukcji jednostki i jej urządzeń oraz mechanizmów zainstalowanych na podstawach antywstrząsowych, na pobliskie eksplozje i udary.

Ostatnim lotniskowcem, który przeszedł FSST jako gotowa, kompletna jednostka, był USS Theodore Roosevelt (CVN 71), a test miał miejsce w 1987 roku. W tym samym roku przeprowadzono również próby wybuchowe na krążowniku USS Mobile Bay (CG 53) typu Ticonderoga. Ponadto odbyły je też śmigłowcowiec desantowy Wasp (LHD 1) w 1990 roku, transportowy okręt desantowy dok USS Mesa Verde (LPD 19) typu San Antonio w 2008 roku i okręty do działań przybrzeżnych – USS Milwaukee (LCS 5) typu Freedom oraz USS Jackson (LCS 6) typu Independence, oba w 2016 roku. Obecnie US Navy przeprowadza próby udarowe zgodnie z Instrukcją Operacyjną Szefa Marynarki Wojennej nr 9072.2 oraz zgodnie z ustawą National Defense Authorization Act z 2016 roku.

""

Załoga lotniskowca przyjęła bezpieczne pozy chroniące organizm przed okaleczeniami w wyniki wybuchu podwodnego. Fot. MC3 Angel Thuy Jaskuloski/US Navy

radar.rp.pl

Po zakończeniu prób wybuchowych, USS Gerald R. Ford rozpocznie okres konserwacji, który zaplanowano na sześć miesięcy, w którym wszelkie uszkodzenia spowodowane wstrząsami zostaną naprawione, a ostateczne aktualizacje systemów komputerowych zostaną zainstalowane, zanim okręt rozpocznie szkolenie przed pierwszym rejsem operacyjnym, który rozpocznie w 2022 roku.

Budowę Forda rozpoczęto 13 listopada 2009 roku, natomiast służbę w US Navy rozpoczął 22 lipca 2017 r.

Próba odporności USS Gerald R. Ford (CVN 78) na bliską eksplozję podwodną (FSST – Full Ship Shock Trial) odbyła się około 100 mil morskich od Palm Coast na Florydzie. Przed jej wykonaniem, US Navy zaplanowała operację zgodnie z wymogami dotyczącymi łagodzenia skutków środowiskowych, z poszanowaniem znanych wzorców migracji życia morskiego w obszarze testowym, głównie dużych ssaków morskich. Ponadto marynarka zastosowała specjalne regulacje, aby zapewnić bezpieczeństwo personelu wojskowego i cywilnego uczestniczącego w teście.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego