Amerykańskie samoloty bojowe dla Luftwaffe

F1 Wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18F Super Hornet. Fot./USAF/TSgt Rob Tabor.

Niemiecki tygodnik “Der Spiegel” poinformował, że Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec zatwierdziło plan zakupu 45 samolotów bojowych rodziny Boeing F/A-18 Super Hornet.

Dotychczas brak oficjalnego potwierdzenia tej informacji. Komentatorzy spekulują, że może się ona pojawić w tym tygodniu, co ma związek z zaplanowaną sesją Budnestagu.

Według nieoficjalnych informacji przekazanych niemieckim mediom, Bundesministerium der Verteidigung ostatecznie zaaprobowało plan rozdzielenia zakupu następców dla samolotów uderzeniowych Panavia Tornado. W ramach programu amerykański Boeing miałby dostarczyć 30 wielozadaniowych maszyn F/A-18E/F Super Hornet i 15 samolotów przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler. Dodatkowo europejskie konsorcjum Eurofighter GmbH może liczyć na kontrakt na około 90 swoich maszyn, które posłużą nie tylko jako następcy Tornado, ale także najstarszych EF 2000 Tranche 1.

Nieoficjalnie mówi się, że wstępna decyzja o rozpoczęciu procedury zakupu amerykańskich samolotów w ramach programu FMS została przekazana Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych 16 kwietnia. Po zatwierdzeniu tej decyzji przez Bundestag można spodziewać się formalnego uruchomienia procedury FMS.

Potrzeba dywersyfikacji zakupu wynika z potrzeb operacyjnych i zobowiązań rządu Niemiec wobec NATO. Super Hornety mają zastąpić Tornado w roli samolotów DCA (Dual Capable Aircraft). Oznacza to, że Niemcy potrzebują maszyn zdolnych nie tylko do uderzeń konwencjonalnych, ale także do przenoszenia amerykańskich bomb jądrowych. Mowa tutaj o broni składowanej na terytorium Niemiec, w ramach porozumienia o współdzieleniu taktycznej broni nuklearnej (NATO Nuclear Sharing).

Z kolei Growlery mają zastąpić Tornada w wersji przełamania obrony przeciwlotniczej ECR i być zdolne do umożliwienia działań samolotom przenoszącym bomby jądrowe działania nad terytorium przeciwnika.

Zakup obydwu typów maszyn pozwoli na ograniczenie do minimum czasu potrzebnego na certyfikację i integrację w ramach współdziałania z innymi państwami sojuszu. Eurofightery nigdy nie zostały przystosowane do przenoszenia broni nuklearnej. Taki proces byłby długotrwały i kosztowny. Wymagałby także ścisłej współpracy z Amerykanami. Warto też wspomnieć, że wersja Eurofightera do przełamania obrony przeciwlotniczej także jest jeszcze nie gotowa.

Rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec nie skomentował doniesień „Spiegla”. Przekazał jedynie informację, że oficjalna decyzja w sprawie następców Tornado zostanie upubliczniona po przerwie wielkanocnej. Pierwszymi, którzy otrzymają stosowne wyjaśnienia będą deputowani do Bundestagu. Najbliższa sesja niemieckiego parlamentu rozpoczyna się 20 kwietnia i ma potrwać do 24 kwietnia.

Boeing dotychczas może pochwalić się sprzedażą samolotów rodziny F/A-18 Super Hornet do dwóch państw: 24 F/A-18F Super Hornet i 12 E/A-18G Growler zakupiła Australia, a 28 F/A-18E/F kupił Kuwejt.

Mogą Ci się również spodobać

KC-46A wracają do przewozu pasażerów i ładunków

Dowództwo US Air Force cofnęło zakaz wykorzystania wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus ...

W systemach radiolokacyjnych możemy być samowystarczalni

Największe rakietowe kontrakty zbrojeniowe polskiej armii z ostatnich kilkunastu miesięcy, na Patrioty w ramach ...

Banderę podniesie kolejny HMS Warspite

Minister obrony Zjednoczonego Królestwa Gavin Williamson ogłosił nazwę, którą nadano trzeciemu atomowemu okrętowi podwodnemu ...