W Gdyni rozpoczęto budowę najnowocześniejszych okrętów przeciwminowych

W stoczni CRIST w Gdyni rozpoczęto cięcie arkuszy blach stalowych do budowy pierwszego z 12 okrętów przeicwminowych-matek do transportu najnowocześniejszych systemów przeciwminowych świata. Okręty zamówiły siły morskie Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów.

Publikacja: 22.07.2021 09:59

W Gdyni rozpoczęto budowę najnowocześniejszych okrętów przeciwminowych

Foto: Wizja systemu MCM dla Belgii i Holandii. Fot./Belgium Naval & Robotics

W gdyńskiej stoczni powstaną półfabrykaty do produkcji sekcji, zamówione przez francuską stocznię Chantiers Piriou z Concarneau. Zakład ten występuje z kolei jako podwykonawca konsorcjum celowego Belgium Naval & Robotics. To ono wygrało przetarg na dostawę 12 kompletów systemów przeciwminowych dla belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiego Koninklijke Marine. Po sześć dla każdej z flot.

Program MCM

Jest to program modernizacji morskich sił przeciwminowych (MCM) Belgii i Holandii, któremu na mocy bilateralnej umowy przewodzi Bruksela. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, 15 marca 2019 r., Belgium Naval & Robotics utworzone przez Naval Group i ECA Group zawarło kontrakt w Ministerstwem Obrony Królestwa Belgii na 12 kompletów systemów MCM dla obydwu flot.

Stocznia Piriou, tworząca z Naval Group konsorcjum Kership, zbuduje z dostarczonych od podwykonawców sekcji i bloków 12 okrętów-matek (bazowców) transportujących kilkuwarstwowe systemy do poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min wszelkiego rodzaju. Nie jest jasne, czy CRIST będzie jedynym podwykonawcą. Możliwe, że materiały do budowy części okrętów powstaną również w Belgi i/lub Holandii.

Czytaj także: Kormoran II: powstaje kolejny polski niszczyciel min

Podwykonawstwo dotyczy prawdopodobnie siedmiu z 12 okrętów. W tym zakresie Kership ma dowolność w doborze kooperantów. Do tej pory CRIST i Piriou współpracowały niejednokrotnie. Gdyński zakład dostarczał bloki kadłubowe i nieukończone jednostki do Francji. Co najmniej dwukrotnie dotyczyło to zamówień obronnych. Okrętu wielozadaniowego D’Entrecasteaux (A621) typu B2M (Bâtiment multi-mission) i patrolowca arktycznego L’Astrolabe (P800). W obu przypadkach w Polsce powstały niekompletne jednostki.

Nowe okręty Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów

W skład każdego z 12 systemów wejdzie bazowiec, będący jedynie „transportowcem” podsystemu MCM. Jego platforma nie będzie więc wykonana w tak surowym reżimie stealth (ograniczenie sygnatur magnetycznej i akustycznej), jak konwencjonalne niszczyciele min. To dlatego, gdyż z założenia nie ma poruszać się na akwenie zagrożonym.

Czytaj także: Gdyńskie systemy przeciwminowe w światowej awangardzie

Jego wstępne rozpoznanie i ocenę podwodnego niebezpieczeństwa zapewnią liczne pojazdy na- oraz podwodne i powietrzne, działające w awangardzie oraz transportowane właśnie okrętami-matkami. Utworzą one „zestaw narzędzi” (toolbox) MCM.

W ich skład wejdą:

  • autonomiczne pojazdy podwodne ECA A18-M z sonarami UMISAS, wykorzystującymi interferometryczną aperturę syntetyczną (synthetic aperture sonars, InSAS), przeznaczone do wstępnego wykrywania min,
  • zdalnie sterowane pojazdy do identyfikacji obiektów niebezpiecznych ECA Seascan Mk 2 i ich neutralizacji ECA K-Ster,
  • kutry bezzałogowe ECA Inspector 90 do transportu w rejon niebezpieczny aparatów podwodnych,
  • skonteneryzowane stanowisko dowodzenia C2 z konsolami operatorskimi do planowania i kierowania misjami rMCM,
  • systemy zarządzania walką minową UMISOFT (od ECA Group, powiązany z C2) i SMMD (od Naval Group, powiązany z okrętami),
  • system wodowania i wybierania kutrów z okrętów,
  • system wodowania i wybierania bezzałogowców podwodnych z kutrów bezzałogowych,
  • wyposażenie pomocnicze obejmujące serwis, kontenery i pojemniki transportowe, jak również części zamienne i narzędzia specjalistyczne.

Ponadto toolbox obejmie śmigłowce bezzałogowe UAV Skeldar V-200. Ich zadaniem będzie dozór z powietrza i wykrywanie min dryfujących oraz innych niebezpieczeństw na powierzchni przez zespołem MCM.

Czytaj także: Kontrakt na belgijskie i holenderskie okręty przeciwminowe

Okrety-matki będą miały ponad 80 m długości i wyporność 2800 ton. Pierwszy bazowiec, którego budowę rozpoczęto w Gdyni, powinien wejść do służby w Marinecomponent w 2024 r.

W gdyńskiej stoczni powstaną półfabrykaty do produkcji sekcji, zamówione przez francuską stocznię Chantiers Piriou z Concarneau. Zakład ten występuje z kolei jako podwykonawca konsorcjum celowego Belgium Naval & Robotics. To ono wygrało przetarg na dostawę 12 kompletów systemów przeciwminowych dla belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiego Koninklijke Marine. Po sześć dla każdej z flot.

Program MCM

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego