Błyskawice lądują na podwoziach z Podkarpacia

32 supermyśliwce F-35A Lightning II, zamówione na początku tego roku za 4,6 mld dol., wyposażone będą w podwozia, których główne komponenty produkuje w Krośnie i podrzeszowskiej Tajęcinie Goodrich Aerospace Poland.

Publikacja: 21.10.2020 15:54

Norweski F-35A skraca dobieg po lądowaniu w bazie Keflavik za pomocą spadochronu hamującego. Fot. Mi

Norweski F-35A skraca dobieg po lądowaniu w bazie Keflavik za pomocą spadochronu hamującego. Fot. Ministerstwo Obrony Norwegii/Sigurd Tonning Olson.

Foto: Norweski F-35A skraca dobieg po lądowaniu w bazie Keflavik za pomocą spadochronu hamującego. Fot. Ministerstwo Obrony Norwegii/Sigurd Tonning Olson.

Polska kupiła w Waszyngtonie najnowszy obecnie na świecie bojowy samolot 5. generacji w ramach rządowej procedury Foreign Military Sales praktycznie bez offsetu. Zakupu dokonano, kiedy produkcja superbroni była już rozkooperowana. Głównie między głównego wykonawcę Lockheed Martin i zakłady zlokalizowane w różnych krajach sojuszniczych Ameryki.

Pandemia osłabia Dolinę Lotniczą

„Radar” ustalił, że głównym dostawcą najważniejszych komponentów do podwozi F-35, odpowiedzialnych za wytrzymałość i amortyzację, są firmy z Podkarpacia. Wśród nich jest dawna fabryka WSK PZL z Krosna znana z powojennych lotniczych tradycji. Sprywatyzowana przed Goodrich  w 1998 r.

""

F-35A Lightning II. Fot./Andrzej Kiński

radar.rp.pl

Przed kryzysem w lotnictwie, spowodowanym m.in. następstwami gospodarczymi obecnej pandemii koronawirusa, zlokalizowane w Dolinie Lotniczej zakłady Goodrich zatrudniały prawie 1300 pracowników. Teraz po wymuszonych redukcjach ok.1000.

Czytaj także: Kontrakt na F-35 podpisany. „Wzmocni nasze bezpieczeństwo”

Amerykański  inwestor, który wyposaża w podwozia większość cywilnych samolotów – Boeinga i Airbusa – dostarcza też swoje produkty do wytwórni bojowych maszyn. Z tego powodu zakłady w Krośnie, a także niedawno wybudowana pod Rzeszowem fabryka Goodrich Aerospace Poland w Tajęcinie, zaopatruje w podwozia m.in wielozadaniowe maszyny F-16 czy samoloty F-18. Na podwoziach z podkarpackich zakładów lądują też nowe zakupione kilka lat temu rządowe, powietrzne limuzyny Gulfstream.

Polskie fabryki w elitarnej grupie

Zdaniem ekspertów lotnicze zakłady z Krosna i Tajęcina należą do ścisłej czołówki światowej elitarnej grupy producentów samolotowych podwozi.

Polskie firmy należące do amerykańskiej korporacji lotniczej Goodrich Aerospace, włączonej do grupy Collins Aerospace i zintegrowanej obecnie w ramach potężnego  koncernu Raytheon Technologies, są też jednym z liderów polskiego eksportu zbrojeniowego. W zeszłym roku, a więc przed atakiem pandemii Covid-19, przychody ze sprzedaży wyniosły blisko 613 mln zł. 99 proc. z tej sumy uzyskano realizując zagraniczne zamówienia.

Czytaj także: Analiza: F-35A Lightning II w walce elektronicznej

Według oficjalnych statystyk w minionym roku podkarpackie spółki zainkasowały m.in. 16,9 mln zł za wyeksportowane podwozia do wielozadaniowych samolotów F-16. 11 mln zł przyniosły dostawy komponentów do F-18. 48 mln zł Goodrich Aerospace zarobił na eksporcie podwozi do podstawowego modelu supermyśliwca F35.

Polska kupiła w Waszyngtonie najnowszy obecnie na świecie bojowy samolot 5. generacji w ramach rządowej procedury Foreign Military Sales praktycznie bez offsetu. Zakupu dokonano, kiedy produkcja superbroni była już rozkooperowana. Głównie między głównego wykonawcę Lockheed Martin i zakłady zlokalizowane w różnych krajach sojuszniczych Ameryki.

Pandemia osłabia Dolinę Lotniczą

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego