Indie chcą budować czołg lekki

W lokalnych mediach, pojawiła się informacja o tym, że Indie zamierzają opracować własny czołg lekki.

Publikacja: 10.08.2020 11:06

DRDO proponuje Ministerstwu Obrony Indii opracowanie czołgu lekkiego na bazie podwozia licencyjnej 1

DRDO proponuje Ministerstwu Obrony Indii opracowanie czołgu lekkiego na bazie podwozia licencyjnej 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9 Vajra-T. Na zdjęciu działa tego typu w hali montażu końcowego. Fot./Larsen&Toubro Limited.

Foto: DRDO proponuje Ministerstwu Obrony Indii opracowanie czołgu lekkiego na bazie podwozia licencyjnej 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9 Vajra-T. Na zdjęciu działa tego typu w hali montażu końcowego. Fot./Larsen&Toubro Limited.

Prace miałoby koordynować DRDO (Defence Research and Development Organisation, pol. Organizacja Badań Obronnych i Rozwoju). Czołg miałby powstać na podwoziu, produkowanej w Indiach na licencji, 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9 Vajra-T (produkowana przez firmę Larsen&Toubro Limited we współpracy z licencjodawcą, południowokoreańską firmą Hanwha Techwin).

Czytaj także: Indie rozpoczynają odbiory kolejnych samolotów patrolowych P-8I Neptune

Opracowanie czołgu na bazie już produkowanego podwozia miałoby zająć zaledwie 18 miesięcy. Miałoby to być możliwe dzięki wykorzystaniu oferowanych na rynku wież. Rozważane są dwa warianty. Lżejszy (do 35 ton) z wieżą produkcji belgijskiej firmy John Cockerill ze 105 mm armatą o bruzdowanym przewodzie lufy. Prawdopodobnie chodzi o wieżę Cockerill 3105. Cięższy (38 ton, wartość raczej zaniżona) z wieżą rosyjskiego czołgu T-90S Bhishma, produkowanego w Indiach na licencji w zakładzie Heavy Vehicles Factory w Avadi. Brak informacji, na czym miałoby polegać dostosowanie podwozia armatohaubicy samobieżnej do pełnienia funkcji podwozia czołgowego.

DRDO zaoferowało indyjskiej armii samodzielne opracowanie czołgu lekkiego jako kontrofertę dla rozważanego zakupu rosyjskich czołgów lekkich. Mowa o klasyfikowanych także jako niszczyciele czołgów wozach 2S25 Sprut-SDM1.

Czytaj także: Indie kupią amerykański sprzęt wojskowy za miliardy dolarów

Indyjskie władze chcą pozyskać czołg lekki jak najszybciej. Impulsem do takiej decyzji ma być kryzys w regionie Ladakh z maja i czerwca. Strona chińska miała w nim przewagę m.in. dzięki dysponowaniu czołgami lekkimi ZTQ-15 (znany także jako Typ 15). Wozy tej kategorii miałyby się sprawdzać w terenie górskim lepiej od T-72 i T-90, które w różnych wersjach są dziś najliczniejszymi czołgami w Indiach. Trudno ocenić szanse na powodzenie pozyskania jakichkolwiek wozów tej kategorii przez Indie. Próbują one bowiem kupić nowoczesne czołgi lekkie co najmniej od lat 80., dotychczas bezskutecznie. Warto wspomnieć, że w ramach programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle, pol. Wóz Bojowy Gotowy w Przyszłości) miałby powstać m.in. czołg lekki o masie ok. 40 ton, który byłby jednym z wielu wariantów pojazdów posadowionych na wspólnej platformie w wariancie średnim i ciężkim.

Prace miałoby koordynować DRDO (Defence Research and Development Organisation, pol. Organizacja Badań Obronnych i Rozwoju). Czołg miałby powstać na podwoziu, produkowanej w Indiach na licencji, 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9 Vajra-T (produkowana przez firmę Larsen&Toubro Limited we współpracy z licencjodawcą, południowokoreańską firmą Hanwha Techwin).

Czytaj także: Indie rozpoczynają odbiory kolejnych samolotów patrolowych P-8I Neptune

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego