Według aktualnych planów, do czasu wdrożenia do produkcji nowego standardu przez korporację Lockheed Martin, Brytyjczycy odbiorą 48 maszyn. Londyn przygotował fundusze na doprowadzenie ich do wersji Block 4. Dotychczas brak jednak konkretnej decyzji odnośnie docelowej liczby maszyn, które przejdą ten proces. Ma to zostać określone po analizie potrzeb i wymagań sił zbrojnych.

Nie można wykluczyć, że powodem mogą być także koszty, które mogą osiągnąć poziom 1 mld funtów w przypadku konwersji wszystkich maszyn. To że samoloty nie reprezentują docelowego standardu, nie przeszkodziło Brytyjczykom w przeprowadzeniu na F-35 lotów bojowych na Bliskim Wschodzie. Obecnie trwa proces związany z certyfikacją załóg we współdziałaniu z lotniskowcem HMS Queen Elizabeth.

Czytaj także: Udany kwartał myśliwców F-35

Pierwszy brytyjski F-35B Lightning II dostarczono w 2012 r. i reprezentował standard Block 2A. W kolejnych latach dostawy obejmowały maszyny w standardach Block 2B, Block 3i oraz Block 3F. F-35 Block 4 ma dysponować nowymi możliwościami bojowymi. Samolot ma także być zintegrowany z uzbrojeniem brytyjskim – kierowanymi pociskami powietrze-powietrze Meteor i ASRAAM oraz powietrze-ziemia SPEAR.

""

Próbne starty i lądowania wielozadaniowych samolotów Lockheed Martin F-35B Lightning II na pokładzie lotniskowca HMS Queen Elizabeth. Fot./Aircraft Carrier Alliance.

radar.rp.pl