Nadal brak decyzji o wyborze silników dla F-15EX Advanced Eagle

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych szuka dostawców silników do wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15EX Advanced Eagle.

Publikacja: 25.05.2020 10:10

Wizja wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F-15EX Advanced Eagle. Rys./Boeing.

Wizja wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F-15EX Advanced Eagle. Rys./Boeing.

Foto: Wizja wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F-15EX Advanced Eagle. Rys./Boeing.

Poszukiwania odbędą się na zasadach procedury przetargowej. Powyższa decyzja to najprawdopodobniej wynik kompromisu pomiędzy Departamentem Obrony i firmą Pratt & Whitney, która wycofała 18 maja skargę złożoną do Rządowego Biura Obrachunkowego (U.S. Government Accountability Office), będącego centrum rozstrzygania sporów dotyczących zamówień federalnych. Dzięki temu powyższy podmiot ma możliwość zaoferowania US Air Force do napędu F-15EX silników rodziny F100-PW-229 (stanowiących napęd m.in. Boeing F-15E Strike Eagle). Dostawy jednostek napędowych mają rozpocząć się w czerwcu 2023 r. i trwać do połowy 2030 r.

Czytaj także: Pierwszy lot F-15QA dla Kataru

Według wcześniejszych zamierzeń, Departament Obrony planował bezprzetargowy zakup silników General Electric F110-GE-129. Potencjalne zamówienie miało opiewać na 480 jednostek napędowych, które zamierzano zainstalować na 144 F-15EX Advanced Eagle planowanych do zakupu w najbliższych latach. Decyzję motywowano dążeniem do ograniczenia kosztów zakupu – F110-GE-129 są już certyfikowane do użycia w samolotach rodziny F-15 Advanced Eagle zamówionych przez Arabię Saudyjską i Katar.

""

Wizja wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F-15EX Advanced Eagle. Rys./Boeing.

radar.rp.pl

Nieoficjalnie za wyborem silników General Electric stały kwestie szerszego ich rozpowszechnienia w US Air Force, a także wyższej niezawodności. Nie można wykluczyć, że wycofanie protestu z GAO przez Pratt & Whitney’a oraz rozpisanie postępowania przetargowego ma drugie dno. Silnikowa firma nie otrzyma tego zamówienia, ale w zamian zawrze inny duży kontrakt na dostawę jednostek napędowych innego typu.

Czytaj także: Najnowsze myśliwce F-15 w ofercie dla Indii

Wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F-15EX Advanced Eagle mają zastąpić część wyeksploatowanych myśliwców przechwytujących F-15C/D Eagle, będących zasadniczym ogniwem systemu ochrony przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych. Pierwszych osiem ma zostać formalnie zamówionych na przestrzeni najbliższych miesięcy.

Poszukiwania odbędą się na zasadach procedury przetargowej. Powyższa decyzja to najprawdopodobniej wynik kompromisu pomiędzy Departamentem Obrony i firmą Pratt & Whitney, która wycofała 18 maja skargę złożoną do Rządowego Biura Obrachunkowego (U.S. Government Accountability Office), będącego centrum rozstrzygania sporów dotyczących zamówień federalnych. Dzięki temu powyższy podmiot ma możliwość zaoferowania US Air Force do napędu F-15EX silników rodziny F100-PW-229 (stanowiących napęd m.in. Boeing F-15E Strike Eagle). Dostawy jednostek napędowych mają rozpocząć się w czerwcu 2023 r. i trwać do połowy 2030 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego