Holandia odebrała nowe Chinooki

Boeing dostarczył Królewskim Holenderskim Siłom Powietrznym pierwszy egzemplarz ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook.

Publikacja: 08.04.2020 09:10

Pierwszy ciężki śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Królewskich Holenderskich Sił Powietrz

Pierwszy ciężki śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych. Fot./Boeing.

Foto: Pierwszy ciężki śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych. Fot./Boeing.

Łącznie, na mocy umowy zawartej z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w ramach procedury FMS w 2016 r., Boeing dostarczy Holandii 14 CH-47F. Maszyny otrzymają zmodernizowane wyposażenie kabiny pilotów Common Avionics Architecture System (CAAS). Dostawy maszyn pozwolą na wycofanie z eksploatacji starych Chinooków wersji CH-47D.

Czytaj także: Chinook podbija nowe rynki

Dodatkowo umowa obejmuje doprowadzenie do tego samego standardu sześciu zamówionych w 2007 r. i dostarczonych w latach 2010-2011 CH-47F. Dostawy CH-47F nowej partii powinny zakończyć się pod koniec 2021 r.

Holandia jest jednym z kilku państw NATO, które zdecydowały się na zakup najnowszych Chinooków. Obecnie CH-47F, poza Stanami Zjednoczonymi, służą w: Holandii, Kanadzie, Włoszech (zmontowane na licencji w zakładach Leonardo), Turcji i Wielkiej Brytanii. W bieżącym roku do powyższej listy dołączy Hiszpania, która zdecydowała się na przebudowę do nowego standardu śmigłowców wersji CH-47D.

Początek dostaw drugiej partii CH-47F Chinook do Holandii to ostatnio nieczęste szczęśliwe dla Boeinga wydarzenie, a także dla programu CH-47F. Ze względu na epidemię koronawirusa koncern podjął decyzję o zamknięciu linii montażowej w Filadelfii na okres dwóch tygodni. Najprawdopodobniej późniejsze jej wznowienie będzie początkiem restrukturyzacji, gdyż brak nowych zamówień spowoduje ograniczenie tempa produkcji tych maszyn do 18 rocznie. Uzyskanie rentowności przy tak niewielkiej produkcji będzie wymagało zwolnień pracowników i ograniczenia czasu pracy pozostałych do jednej zmiany. To jednak ma umożliwić utrzymanie linii montażowej przynajmniej do końca 2025 r.

Czytaj także: Dziewiczy lot nowego Chinooka

Obecnie Boeing czeka na decyzję Wielkiej Brytanii, która otrzymała od rządu Stanów Zjednoczonych umowę LOA dotyczących warunków zakupu 16 CH-47F ER. Dodatkowo 10 mogą kupić Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kluczowe dla przyszłości CH-47F będą jednak decyzje władz Izraela i Republiki Federalnej Niemiec. CH-47F rywalizuje ze śmigłowcem Sikorsky CH-53K King Stallion o zamówienia na łączną liczbę ok. 80 maszyn (60 w Niemczech i 20 w Izraelu). Dodatkowo niewielką liczbę planuje zakupić Francja.

Łącznie, na mocy umowy zawartej z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w ramach procedury FMS w 2016 r., Boeing dostarczy Holandii 14 CH-47F. Maszyny otrzymają zmodernizowane wyposażenie kabiny pilotów Common Avionics Architecture System (CAAS). Dostawy maszyn pozwolą na wycofanie z eksploatacji starych Chinooków wersji CH-47D.

Czytaj także: Chinook podbija nowe rynki

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego