Włoskie samoloty szkolne polecą do Azerbejdżanu

Azerbejdżan podpisał z włoskim koncernem Leonardo deklarację w sprawie podpisania umowy na zakup nieokreślonej liczby samolotów szkolno-treningowych M346 Master.

Publikacja: 24.02.2020 14:24

M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaaw

M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie, a kompleksowy system szkoleniowy jest szczytowym osiągnięciem myśli lotniczej, inżynierskiej i informatycznej. Fot./Leonardo

Foto: M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie, a kompleksowy system szkoleniowy jest szczytowym osiągnięciem myśli lotniczej, inżynierskiej ...

Dokumenty podpisano 21 lutego podczas oficjalnej wizyty prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa w Rzymie. Włochy są jednym z największych partnerów handlowych tego azjatyckiego kraju, z roczną wartością wymiany wynoszącą 6 miliardów euro.

Czytaj także: Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Według azerskiego portalu defence.az, kontrakt ma dotyczyć 15 samolotów M346 Master. Dokładna liczba i wersja oraz inne warunki umowy mają zostać określone podczas dalszych negocjacji. Podpisanie formalnego kontraktu jest spodziewane w najbliższych miesiącach. M346 bprezentowano przedstawicielom dowództwa lotnictwa wojskowego Azerbejdżanu w maju 2017 r.

Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu posiadają obecnie głównie w sprzęt latający produkcji radzieckiej oraz rosyjskiej. Podstawowe samoloty bojowe to myśliwce MiG-29 i szturmowce Su-25. W służbie jest po kilkanaście egzemplarzy obu typów. Do szkolenia lotniczego służą odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Aero L-39 Albatros oraz tłokowe samoloty szkolne PAC Super Mushshak.

Czytaj także: Nowe Bieliki coraz bliżej odbioru

Samoloty szkolno-treningowe nowej generacji Leonardo M346 (będące elementem zintegrowanego systemu szkolenia lotniczego) weszły do eksploatacji w 2011 r. we włoskich Aeronautica Militare (18 szt.).

Pierwszym eksportowym odbiorcą zostały w 2013 r. wojska lotnicze Singapuru, użytkujące M346 (12 szt.) w jednostce stacjonującej we francuskiej bazie lotniczej Cazaux. Następnie do użytkowników M346 dołączył Izrael (30 szt.) i Polska, gdzie otrzymał on nazwę (odpowiednio) Lavi i Bielik. Polskie Siły Powietrzne używają obecnie ośmiu z 16 zamówionych M346 (początek eksploatacji – 2016 r.).  W bieżącym roku do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego (4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego) w Dęblinie przylecą kolejne cztery samoloty. Koniec dostaw będzie miał miejsce w 2022 r. Ponadto w lipcu 2019 r. sześć egzemplarzy M346 zostało sprzedanych do (dotychczas) nieujawnionego klienta.

Dokumenty podpisano 21 lutego podczas oficjalnej wizyty prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa w Rzymie. Włochy są jednym z największych partnerów handlowych tego azjatyckiego kraju, z roczną wartością wymiany wynoszącą 6 miliardów euro.

Czytaj także: Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego