Umowę dotycząca zakupu 30 takich wiropłatów podpisano w maju 2018 r. Niestety, do końca 2018 r. nie udało się rozwiązać jednego, ale kluczowego, problemu związanego z dostawą maszyn. Chodzi o uzyskanie zgody na reeksport komponentów produkcji amerykańskiej, przede wszystkim silniki Honeywell LHTEC CTS800-4A.

Czytaj także: Tureckie embargo nie dotyczy śmigłowców?

W 2019 r. nie udało się uzyskać na to zgody Amerykanów. Ochłodzenie stosunków na linii Waszyngton – Ankara może całkowicie uniemożliwić współpracę przemysłową w tej sferze. Dodatkowo problemem są relacje Stanów Zjednoczonych z Pakistanem, co wcześniej poskutkowało embargiem na dostawy zamówionych wcześniej śmigłowców bojowych Bell AH-1Z Viper. Aby obejść problem Turcy oferują Pakistańczykom zastosowanie własnego silnika, który jednak znajduje się obecnie dopiero na etapie projektowania.

Obecnie ok. 60 śmigłowców TAI T129 ATAK są eksploatowane przez Siły Zbrojne Turcji i Żandarmerię tego kraju, podlegającą Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Koncern Turkish Aerospace Industries wspierany przez rząd prowadzi intensywne działania mające na celu zdobycie nowych klientów eksportowych. Poważne zainteresowanie zakupem 10 T129 ATAK deklarują Filipiny.

""

Śmigłowce bojowe TAI T129 ATAK Sił Zbrojnych Turcji. Fot./Ministerstwo Obrony Turcji.

radar.rp.pl