Japonia odbudowuje zdolności utracone po II Wojnie Światowej

Japonia podjęła decyzję o zakupie amerykańskich samolotów myśliwskich typu F-35B dla lotnictwa japońskich morskich sił samoobrony (JMSDF).

Publikacja: 22.08.2019 12:49

Japoński samolot myśliwski F-35A podczas szkolenia prowadzonego w amerykańskiej bazie Luke AFB, w Ar

Japoński samolot myśliwski F-35A podczas szkolenia prowadzonego w amerykańskiej bazie Luke AFB, w Arizonie. Fot./USAF

Foto: Japoński samolot myśliwski F-35A podczas szkolenia prowadzonego w amerykańskiej bazie Luke AFB, w Arizonie. Fot./USAF

W grudniu 2018 r. Japonia po raz pierwszy ogłosiła plan zakupu 42 myśliwców skróconego startu i pionowego lądowania – STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). Program rozpoczęto w formie otwartego przetargu, jednakże wybór nowej platformy wydawał się oczywisty. Lockheed Martin jest obecnie jedynym na świecie producentem oferującym samoloty myśliwskie typu STOVL, czyli F-35B Lightning II.

Czytaj także: Japońskie F-35 gotowe do akcji

W marcu 2019 r. japońskie ministerstwo obrony rozpoczęło analizę jedynej propozycji, czyli oferty Lockheeda. Samolot F-35B spełnił wszystkie wymagane kryteria dotyczące osiągów i niskiej wykrywalności radarowej (stealth).

""

Amerykańskie myśliwce F-35B na pokładzie USS America. Fot./Lockheed Martin

radar.rp.pl

Wybór F-35B był oczywisty również z tego względu, że Japonia jest w trakcie procesu zakupu 42 egzemplarzy konwencjonalnej wersji myśliwca. Mowa o maszynach F-35A, dla japońskich powietrznych sił samoobrony (JASDF). Wprowadzenie do służby obydwu modeli samolotu myśliwskiego F-35 pozwoli na unifikację bazy materiałowo-sprzętowej oraz procesu szkolenia pilotów i personelu obsługi technicznej.

Pierwszy F-35A dla Japonii (AX-1) został oblatany 24 sierpnia 2016 r., natomiast w styczniu 2017 r. Japonia odebrała drugi egzemplarz (AX-2). Japońscy technicy szkolą się w bazie Eglin AFB na Florydzie w Stanach Zjednoczonych, natomiast kurs dla japońskich pilotów rozpoczął się w listopadzie 2016 r. w bazie Luke AFB w Arizonie.

Czytaj także: Trwa wyścig po wrak japońskiego F-35

Pierwsze cztery egzemplarze samolotów myśliwskich F-35A dla Japonii dostarczył Lockheed Martin. Produkcja kolejnych została przekazana montowni zakładów Mitsubishi Heavy Industries w Nagoya.

9 kwietnia 2019 r. samolot F-35A rozbił się podczas lotu treningowego ok. 135 km na wschód od bazy Misawa AB położonej w prefekturze Aomori. Przyczyną katastrofy, w której zginął japoński pilot, mogła być dezorientacja przestrzenna. Samolot wpadł do wody i dokładne ustalenie przyczyn katastrofy nie było możliwe. Rozbity F-35A był pierwszym z trzynastu myśliwców dostarczonych do tej pory przez montownię Mitsubishi.

Odbudowa zdolności

Rząd japoński nie ukrywa, że zakup myśliwców F-35B ściśle wiąże się z wprowadzeniem do służby dwóch nowych niszczycieli śmigłowcowych typu Izumo – JS Izumo (DDH-183) oraz JS Kaga (DDH-184). Pomimo mylącej nazwy okręty te, o maksymalnej wyporności 27 tys. ton i długości 248 m, bardziej przypominają mini-lotniskowce niż niszczyciele, czy nawet „śmigłowcowce”.

""

Niszczyciel wielozadaniowy JS Izumo (DDH-183) podczas wspólnych ćwiczeń prowadzonych z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych na Morzu Południowochińskim. Na drugim planie amerykański lotniskowiec USS Ronald Reagan (CVN 76). Fot./US Navy

radar.rp.pl

Już pod koniec 2017 r. rząd japoński rozważał możliwość przystosowania pokładów obydwu okrętów, tak aby każdy mógł zabierać na pokład ok. 10 myśliwców STOVL. W grudniu 2018 r. rozpoczęto modyfikację pokładów obydwu jednostek. Zostały one wzmocnione oraz pokryte powłoką odporną na oddziaływanie wysokiej temperatury generowanej przez silniki lotnicze.

Czytaj także: Chrzest bojowy brytyjskich F-35B

Okręty zaczęto też określać oficjalnie jako „wielozadaniowe niszczyciele”. Przewiduje się, że pojedynczy okręt typu Izumo będzie mógł zabierać na pokład nawet do 28 myśliwców F-35B oraz 7-9 śmigłowców. Zwiększy to znacznie możliwości bojowe i elastyczność działania japońskiego lotnictwa morskiego, którego samoloty po raz pierwszy od czasu drugiej wojny światowej będą operować z pokładów jednostek nawodnych.

W grudniu 2018 r. Japonia po raz pierwszy ogłosiła plan zakupu 42 myśliwców skróconego startu i pionowego lądowania – STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). Program rozpoczęto w formie otwartego przetargu, jednakże wybór nowej platformy wydawał się oczywisty. Lockheed Martin jest obecnie jedynym na świecie producentem oferującym samoloty myśliwskie typu STOVL, czyli F-35B Lightning II.

Czytaj także: Japońskie F-35 gotowe do akcji

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego