Ciężarówki Jelcza niesione nurtem rakietowej „Narwi”

Producent ciężarówek i wyspecjalizowanych podwozi z Laskowic, jest dziś niezastąpiony jako uczestnik najważniejszych programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych. Tylko w tym roku Jelcz dostarczy wojsku 30 różnych typów pojazdów, a w produkcyjnym katalogu ma ich blisko 70.

Publikacja: 27.11.2023 13:44

Ciężarówki Jelcza niesione nurtem rakietowej „Narwi”

Foto: MON

W konsorcjum PGZ-„Narew”, które realizuje wart 54 mld zł program budowy tarczy powietrznej krótkiego zasięgu, Jelcz odgrywa istotną rolę. Dla dolnośląskiej firmy to zresztą kolejna szansa na rozwój ilościowy i jakościowy.

W ramach programu „Narew” Jelcz dostarczy kilkaset pojazdów i podwozi przeznaczonych do wyrzutni, radarów, stanowisk dowodzenia, kabin kierowania walką, węzłów łączności, samochodów transportowo–załadowczych oraz logistycznych (pojazdy z żurawiami, urządzeniami hakowymi, cysterny, warsztaty obsługowo- remontowe).

Dziesięcioosiowe giganty

W programie „Narew” na pewno znajdą się nowe podwozia marki JELCZ typ P112.57 w układzie napędowym 10x10, które są obecnie badane w programie najnowszej stacji radiolokacyjnej SAJNA, będą też platformami transportowymi dla Mobilnych Węzłów Łączności MCC-1. Pojazdy te są wyposażone w opancerzoną trzymiejscową kabinę z podwójną leżanką. Są to pojazdy dużej ładowności podwyższonej mobilności, przystosowane do jazdy w trudnym terenie. Przeznaczone do eksploatacji w zakresie temperatur 30°C do +50°C, z zabudowaną specjalną ramą do przewozu kontenerów 20-stopowych.

W programie „Narew” nie zabraknie też podwozi JELCZ P882.57 T50, które znalazły zastosowanie w programie „Małej Narwi”, jako podwozia pod wyrzutnię ILauncher zaprojektowaną do odpalania przeciwlotniczych pocisków rakietowych CAMM-ER MBDA UK.

Fot. kpr. Wojciech Król/CO MON

Pojazdy te w układzie napędowym 8x8 są wyposażone w dwumiejscową opancerzoną kabinę. P882.57 T50 są podwoziami dużej ładowności o podwyższonej mobilności, przystosowanymi do jazdy po drogach o zróżnicowanej nawierzchni. Przeznaczone do eksploatacji w klimacie: umiarkowanym, w pełnym zakresie ekstremalnych temperatur. Pojazdy te mają zabudowaną specjalną ramą pośrednią. Mogą też być zabudowane ramą kontenerową do przewozu kontenerów 20-stopowych. Warto dodać, że oprócz wymienionych podwozi zastosowanie w programie „Narew” znajdzie jeszcze kilkanaście innych typów pojazdów marki Jelcz. Na pewno nie zabraknie też laskowickich podwozi z zawieszeniem niezależnym, które Jelcz po raz pierwszy prezentował na tegorocznym kieleckim MSPO.

Lider wojskowego transportu

Zresztą dzięki modułowej konstrukcji pojazdów Jelcz może łatwo dostosowywać wersje podwozi do oczekiwań i wymagań przetargowych określanych przez Siły Zbrojne – zapewnia Jacek Matuszak z działu prasowego PGZ. Matuszak zwraca uwagę, że znaczenia udziału Jelcza dla wojskowych projektów PGZ nie można rozpatrywać wyłącznie przez pryzmat programu „Narew”.

Jelcz jako największy dostawca pojazdów i podwozi specjalistycznych uczestniczy w większości programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych. W ostatnim czasie dostarczał i dostarcza pojazdy m.in. potrzebne do realizacji I fazy programu „Wisła”. Zakłady z Laskowic zapewniają też podwozia do mobilnych zestawów przeciwlotniczych „Pilica”, „Mała Narew”, „Pilica +” a także do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych „Langusta”. W tej liczbie, są zupełnie nowe rozwiązania, będące wynikiem prac rozwojowych realizowanych przez konstruktorów i inżynierów Jelcza. Efekty tych prac, w postaci kolejnych typów pojazdów, znajdą zastosowanie także w programie „Narew” – informuje PGZ.

W konsorcjum PGZ-„Narew”, które realizuje wart 54 mld zł program budowy tarczy powietrznej krótkiego zasięgu, Jelcz odgrywa istotną rolę. Dla dolnośląskiej firmy to zresztą kolejna szansa na rozwój ilościowy i jakościowy.

W ramach programu „Narew” Jelcz dostarczy kilkaset pojazdów i podwozi przeznaczonych do wyrzutni, radarów, stanowisk dowodzenia, kabin kierowania walką, węzłów łączności, samochodów transportowo–załadowczych oraz logistycznych (pojazdy z żurawiami, urządzeniami hakowymi, cysterny, warsztaty obsługowo- remontowe).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego